1010 Eldre håndarbeidsteknikker- hakking (tunisisk hekling) pjoning, gimping og hekling fra jetpinne

Mål:

Gi kursdeltakerene en innføring i håndarbeidsteknikkene slik at de har grunnlag til å fortsette hjemme med å lage produkter med gamle teknikker

Målgruppe:

Alle håndarbeidinteresserte

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader:

1. samling

Timer med lærer: 3

Timer uten lærer: 1

Tema:

Hakking ( tunisisk hekling)

Stikkord:

Grunninnføring i O-rad= oppmaskingsrad og A-rad= avmaskingsrad, vanlig hakking, tokrokhakking både rundt og frem/tilbake, hakking med luftmaske, rundhakking, hullrad, striper, ruter m.m.

Arbeidsform:

Praktisk øvelse med veiledning

Problemstillinger:

Bedre fasthet i forhold til strikking. Hva vi kan lage av produkter. Sette sammen forskjellige hakketeknikker i samme produkt

2. samling

Timer med lærer: 3

Timer uten lærer: 1

Tema:

Gimping

Stikkord:

Lære å gimpe border( gimpelisser) fra begynnelse til slutt, for så å sammenhekle disse til produkt.

Arbeidsform:

Gimpegaffel og heklenål, praktisk øvelse

Problemstillinger:

Hva slags produkter kan vi lage? Hvordan sette sammen garntyper og farger?

3. samling

Timer med lærer: 2

Timer uten lærer: 1

Tema:

Pjoning og jetpinnehekling

Stikkord:

Pjoning er en gammel hekleteknikk, jetpinnehekling ( påfuggelstrikking)

Arbeidsform:

Heklenål til pjoning, jetpinne ( tykk strikkepinne ca. 20-25) og heklenål, praktiske øvelser

Problemstillinger:

Lese oppskrifter, produkter vi kan lage. Hvilket garn egner seg best.

Litteratur/materiell for deltakerne:

Gimpenål, jetpinne, heklenål, to kroks hakkenål, div. garntyper og tykkelser

Krav til lærer/instruktør:

Kunne videreformidle de ulike teknikkene. Ha god evne til å instruere i praktisk øving

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

Hakking, nytt liv for gammelt nåndarbeid av Solvor Hofsli, Aschehoug. Den store håndarbeidsboken , Cappelen forlag

Opplegg for evaluering: