1031 Prosjektvurdering
Mål:
Selvstendig å kunne vurdere 4H-medlemmers prosjekter
Målgruppe:
Prosjektveiledere, klubbrådgivere og andre voksne hjelper i 4H-klubbene
Antall deltakere:
Studieplanen er i utgangspunktet utarbeiet for 5- 20 deltakere. Det vil ikke bli utbetalt tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset
Eventuelle merknader:
Samling 2. kan tilpasses med 4- 8 timer etter som hvor stor arbeidsmengden/deltakere er
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hva skal være med i et 4H-prosjekt
Stikkord:
Prosjekthefte, krav til gjennomføring, tilpassing av prosjektene til nivå, alder og forutsetning. Se på hvordan hefter er fylt ut og gå gjennom de for å se og diskutere Hvordan skrive en vurdering?
Arbeidsform:
Foredrag, samtale, gruppearbeid
Problemstillinger:
Hvordan er et prosjekthefte bygd opp? Hva er de generelle kravne for gjennomføring av et prosjekt og hva er kravene til gjennomføring av et 4H-prosjekt? Hvordan ta hensyn/forholde seg til tilpassing av kravene, ulike forutsetninger, nivå (apsirant, junior, senior? Hvordan har 4H-erne fylt ut og hva skal en godkjenne? Ulike måter å skrive en vurdering/tilbakemelding på. Hva kan en gjøre om en syntes det er får tynt/dårlig? Stigen i 4H, merke etter antall gjennomførte prosjekter.
2. samling
Timer uten lærer: 6
Tema:
Vurdering av 4H-prosjekter
Stikkord:
Vurdering av prosjektheftene. Erfaring og spørmåls utveksling under veis
Arbeidsform:
praktisk øvelse med vurdering av prosjektene utfylling av vurderingskjema. alle sitter med sine prosjekter, men utveksling av erfaringer og spørsmål foregår underveis.
Problemstillinger:
Hvordan har deltakerne fyllt ut prosjektene sine? Har de forstått prosjektet? Har innsatsen vært god nok?
3. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Evaluering
Stikkord:
Hvordan vurdere? Hva er utfordringen? Hva kan gjøres bedre? Hvem kan helpe til Hva kan gjøres tidligere på året?
Arbeidsform:
Diskusjon, samtale
Problemstillinger:
Hvordan var det å kontrollere prosjektene? Hva var vanskelig med/under vurderingen? Hva er utfordringen? Hva kan gjøres bedre? Hvem kan helpe til? Hva kan gjøres tidligere på året? Hva kan gjøres/tenkes på til neste år?
Litteratur/materiell for deltakerne:
4H-heftet Oppgåvehjelpar Doumenter som 4H har om veiledning for vurdering av prosjektene, merkesystem m.m.
Krav til lærer/instruktør:
Gjennomført vurderinger tidligere. Evt hatt opplæring i 4H om hvordan vurdere, krav, m.m.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
4H-heftet Oppgåvehjelpar Doumenter som 4H har om veiledning for vurdering av prosjektene, merkesystem m.m.