1049 Reklamefilm
Mål:
Lære å vurdere hva en god reklamefilm er. Lære den estetiske og tekniske prosessen frem mot en ferdig film.
Målgruppe:
Alle med interesse for å lage film
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Reklamefilm
Stikkord:
Se og vurdere reklamefilm. Presentasjon av oppgave og deltakere. Idèarbeid.
Arbeidsform:
Se og vurdere reklamefilm i plenum. Presentere oppgave for plenum. Arbeide med idèdugnad.
Problemstillinger:
Hva er en reklamefilm? Hva gjør en reklamefilm god? Vi presenterer hvordan vi legger opp oppgaven, som er å lage en reklamefilm på maks ett minutt. Vi jobber med de kreative prosessene i filmskaping. Først tar vi for oss idèarbeidet.
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Reklamefilm
Stikkord:
Idègjennomgang med respons/tilbakemelding. Om filmspråk. Om utstyrsopplæring. Forberede innspilling. Innspilling.
Arbeidsform:
Gruppearbeid. Dialog i plenum. Presentasjon og fremlegging i plenum. Instruksjon. Innspilling.
Problemstillinger:
Tilbakemelding og respons på idèene. Filmspråk; hvordan fortelle med film? Utstyrsopplæring; hvordan bruke kamera og stativ? Forberede filminnspilling. Innspilling av film.
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Reklamefilm
Stikkord:
Vurdere klipp. Valg av musikk. Lydarbeid. Spesialeffekter.
Arbeidsform:
Gruppearbeid. Dialog i plenum. Evaluering.
Problemstillinger:
Vurdering av filmklippene? Valg av musikk. Bruk av spesialeffekter.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Youtube og tv.
Krav til lærer/instruktør:
Må ha utdannelse/jobberfaring innen reklame, filmproduksjon e.l.
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema (avkrysning og spørsmål). Questback e.l. dersom man har tilgang til det.