1123 Brekurs - 5 1/2 dag
Mål
Gi deltagerne teoretiske og praktiske kunnskaper som trengs for at de selv skal kunne planlegge breturer og gjennomføre dem på en trygg måte. Kurset skal også stimulere deltakerne til å gå flest mulig turer i etterkant. Kurset skal følge DNTs metodesett
Målgruppe
Nybegynnere. Det kreves ingen forkunnskaper om brevandring.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 4 til 8 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Dette er et nybegynnerkurs.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Introduksjon
Stikkord
Presentasjon av kurset, instruktører og deltakere. Tilpasning av utstyr, gjennomgang av utstyr og bruk, knuter og innbinding
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, introduksjon
Problemstillinger
Få et inntrykk av deltakernes forutsetninger, forventninger og mål med kurset. Tilpasse utstyr for senere dager.
2. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Redning og bevegelseteknikk i is og snøbakketeknikk, samt orientering på bre.
Stikkord
Redning i is hvor alle får prøvd alle plassene i taulaget. Bevegelseteknikk, øvelse på sikkert område uten tau, enkel gange i is med tau, bruk av stegjern, øks, trinnhugging, hopping. Snøbakketeknikk - bruk av sikringsmidler i snø, bruk av øks, oppbremsing etc.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon
Problemstillinger
Hvordan bevege seg riktig i is. Riktig setting av snøanker. La alle deltakere lære av det som blir gjort eller utelatt
3. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Glasiologi. Orientering på bre. Redning på snø.
Stikkord
Telling av taulengder/kompasskurs. Målsøk, evt. bruk av GPS.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon
Problemstillinger
Første del av dagen på orientering på bre og andre del redning på snø på egnet område.
4. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Gange i vanskelig is. Kveldstema: Turplanlegging, Ulykker, Varsling, Førstehjelp, Gruppedynamikk.
Stikkord
Plassering av mellomforankringer, rappell og klatring med to økser, klemknutegang
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk med veiledning. Rollespill.
Problemstillinger
Øve på plassering og passering av mellomforankringer. Lære om samarbeid og kommunikasjon i taulaget.
5. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Langtur og alpine farer. Kveldstema: DNT og fjellsportgruppas historie.
Stikkord
Alpine farer tas opp i forbindelse med tur. Terping på det som har blitt lært gjennom kursdagene, spesiellt snøbakketeknikken.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon
Problemstillinger
Hvordan ta høyde for alle de lærte elementene på langtur?
6. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Gjennomgang av tidligere tema.
Stikkord
Sikkerhet, Konsekvenstenkning, bekledning og utstyr på tur. Etikk. Kursevaluering
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk-teoretisk, instruksjon
Problemstillinger
Gruppen blir delt inn i forskjellige øvelser de ønsker å trene mer på. Hvordan bidra til sporløs ferdsel, hva innebærer i utløsning av redningsaksjoner? Kursevaluering.
Litteratur/materiell for deltakerne
Breboka, håndbok i brevandring, utgitt av DNT Fjellsport.
Krav til lærer/instruktør
Godkjent breinstruktører etter Norsk Fjellsportforums (NF) standard
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Håndbok for instruktører, DNT Fjellsport.
Opplegg for evaluering
Felles gjennomgang ved kursslutt. Deretter sendes hver enkelt deltaker en nettbasert kursevaluering.