1128 Fjellsportkurs nivå 1
Mål
Gi deltakerne en elementær innføring i fjellsport: lett klatring og klyving blant tinder og egger, klatring i fjell og ferdsel på bre. Deltakerne skal kunne planlegge og gjennomføre turer på egenhånd senere.
Målgruppe
Nybegynnere i klatring og brevandrere
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset skal løfte interesse blant deltakere til å bruke fjellet i større grad.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Introduksjon
Stikkord
Presentasjon av instruktørene og deltagere, forventninger til kurset og generell info om kurset. Utdeling/sjekk av utstyr og gjennomgang av bruk.
Arbeidsform og gjennomføring
Teoretisk-praktisk, instruksjon
Problemstillinger
Hvordan kan deltakerne påvirke kurset med aktiv deltakelse?
2. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Bevegelsesteknikk og gruppedynamikk.
Stikkord
Innbinding på bre, bevegelsesteknikk i is (med og uten tau). Bruk av stegjern, øks, trinnhugging, hopping. Redning i is og eventuelt snø (alle får prøvd alle plassene i taulaget).
Arbeidsform og gjennomføring
Teoretisk-praktisk, instruksjon
Problemstillinger
Hvordan forholde seg med andre på bretur, hvordan lese terreng, sikkerhetsspørsmål?
3. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Klatring og sikkerhet
Stikkord
Innbinding ved klatring, kameratsjekk, demo av taubrems/sikring, bevegelsesteknikk, rappell, legge topptaufester i trær og bolter, standplass, rappellfester
Arbeidsform og gjennomføring
Teoretisk-praktisk, instruksjon
Problemstillinger
Hvordan forholde seg med andre på klatretur, hvordan lese terreng, sikkerhetsspørsmål?
4. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Klatretur
Stikkord
Enkel klatretur, med innslag av enkel brevandring.
Arbeidsform og gjennomføring
Teoretisk-praktisk, instruksjon
Problemstillinger
Hva har deltakerne lært gjennom de to første dagene, hvordan forholde seg til en gruppe på tur?
5. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Redningsteknikker på bre
Stikkord
Trening av redning på både is og snø, snøbakketeknikk.
Arbeidsform og gjennomføring
Teoretisk-praktisk, instruksjon.
Problemstillinger
Hvordan håndtere uhell/ulykker på bre?
6. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Ny turdag, klatring.
Stikkord
Klatretur der man også går på bre som byr på mer utfordringer bremessig en forrige turdag. Evt. ”orienteringsøvelse” underveis hvis mulig.
Arbeidsform og gjennomføring
Teoretisk-praktisk, instruksjon.
Problemstillinger
Hvordan forholde seg med andre på klatretur, hvordan lese terreng, sikkerhetsspørsmål? Hvordan orientere seg i terrenget på tur?
7. samling
Timer med lærer: 9
Tema
Kameratredning i klatrefelt
Stikkord
Enkel kameratredning: avbinding av taubrems, avlasting av klatretau, klemknutegange, rappell med skadet, samt evt. repitisjon etter deltagernes ønsker.
Arbeidsform og gjennomføring
Teoretisk-praktisk, instruksjon
Problemstillinger
Hvordan håndtere uhell/ulykker i klatreveggen?
Litteratur/materiell for deltakerne
Breboka og klatreboka, utgitt av DNT Fjellsport. Annen litteratur anbefales av kursleder
Krav til lærer/instruktør
Godkjente klatre- og breinstruktører etter Norsk Fjellsportforums (NF) standard, og godkjent DNT fjellsport instruktør.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Håndbok for instruktører, DNT Fjellsport
Opplegg for evaluering
Felles gjennomgang ved kursslutt. Deretter sendes hver enkelt deltaker en nettbasert kursevaluering.