1233 Permakultur og permagrønnsaker
Mål
Gi kunnskap om dyrking av spiselige, flerårige grønnsaker fra hele verden og innsamling av viltvoksende grønnsaker i Norge: etnobotanikk, artskunnskap og matlagning.
Målgruppe
Alle interesserte, hageeiere, grønnsakdyrkere, økologer, vegetarianere m.fl.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset holdes i den "Spiselige hagen" til Stephen Barstow i Malvik. Hagen er bygd opp over 30 år og inneholder hundrevis av hovedsaklig flerårige grønnsaker fra hele verden. Hagen ble vist på NRK hageserien Grønn glede i 2003 og ble døpt den Spiselige Hagen og Norsk Hagetidende trykket en serie med 3 artikler om hagen og plantene i 2005. Siden 2006 har Barstow koordinert Planteklubben for grønnsaker, poteter og urter, opprettet av Genressurssenteret og Hageselskapet for aktiv bevaring av de gamle norske grønnsaker (Plantearven). (Klubben har nå over 100 medlemmer og det gies ut en årbok med tilbud om flere hundre grønnsaker, deriblant flere flerårige. Barstow har også gjennomført innsamlingsprosjekter for Genressursenteret de siste årene (spesielt av flerårige grønnsaker som feks. gamle matløk, asparges osv) og han jobber nå med en oversikt over spiseligheten av de 3000 viltvoksende planteartene i Norge. Barstow har de siste 5 årene skrevet flere artikler bl.a. i Norsk hagetidende og for Permaculture Magazine i UK og jobber nå med en bok om Permakultur (for Permaculture Publications). Han har også holdt foredraget "Verden rundt med 80 arter som smaker" flere steder i Norge bl.a. i Sopp- og nyttevekstforeningen. Hagen er omtalt i Tor Smaalands bok Din Drømmehage (2004) og hagen er også omtalt av BBCs Alys Fowler i hennes bok "The Thrifty Forager" (2011, 16s.). Barstow er aktiv i Trondheim sopp- og nyttevekstforening (styremedlem).
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Vårurter i Norge til mat og medisin
Stikkord
Viltvoksende spiselige urter, urter til medisin
Arbeidsform og gjennomføring
Foredrag
Problemstillinger
Hvordan kjenne artene, artskunnskap, voksestedskrav, plukking, bruk og oppbevaring
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Kurs om permagrønnsaker,
Stikkord
Flerårige grønnsaker fra hele verden som egner seg i Norge, etnobotanikk (historien bak plantene), artskunnskap, plukking, bruk og event. oppbevaring.
Arbeidsform og gjennomføring
Utvida hagevandring med demonstrasjon og foredrag/fortelling om de enkelte artene. Høsting og matlagning.
Problemstillinger
Praktisk kurs om flerårige grønnsaker i den "Spiselige hagen" i Malvik. Demonstrasjon av plantene, fortelling om historien bak plantene (etnobotanikk), smaking, høsting og matlaging.
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema
Ekskursjon i fjæra og fortsettelse av kurs om permagrønnsaker.
Stikkord
Demonstrasjon og sanking av ville grønnsaker i fjæra, Malvikfjæra. (Herifra er det kjent rundt 60 spiselige nyttevekster - men ikke alle er like gode.) Fortsettelse av kurs i permakultur i den "Spiselige hagen" med demonstrasjon og fortellinger om artene.
Arbeidsform og gjennomføring
Ekskursjon, demonstrasjon og fortelling.
Problemstillinger
Hvordan kjenne viltvoksende planter, ellers som samling 2.
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Strutseving tur
Stikkord
Ekskursjon for å finne og plukke den spiselige bregnen Strutseving. Strutseving høstes og spises i flere land bla. Japan og i Nord Amerika hvor det høstes opptil 1000 tonn hvert år. I Norge er det ingen tradisjon for å spise strutseving. Vi vil også se etter kvann, som det er tradisjon for å dyrke og spise i Norge.
Arbeidsform og gjennomføring
Ekskursjon
Problemstillinger
Lære viltvoksende, spiselige planter å kjenne.
Litteratur/materiell for deltakerne
Foreløpig eget materiale samt ulike urtebøker og Norsk flora (Lid & Lid, 2005)
Krav til lærer/instruktør
Må kunne demonstrere flere spiselige vekster i egen hage.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Eget kursmateriale basert på foredraget "Verden rundt med 80 arter" og utkast til bok.
Opplegg for evaluering
Evalueringsskjema fra Studieforbundet