1275 Villmarksleir
Mål:
Gi ungdom villmarksopplevelser knyttet til skyting, fiske og friluftsliv. Deltakerne vil lære om forskjellige temaer knyttet til dette.
Målgruppe:
Barn og ungdom
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurs
1. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Skyting (teori), fluebinding, fiske med flue, sluk og meiting.
Stikkord:
Skytestilling, sikte, avtrekk (teori), ulike fluetyper, bindeteknikk, fiske
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruksjon i skyting (teori) med lærer, fluebinding (deltakerne binder sin egen flue), fiske med ulike typer fiskeutstyr (meite, haspel og flue)
Problemstillinger:
Forbedre skyteteknikk, lage sin egen fiskeflue, prøve å fange fisk
2. samling
Timer med lærer: 10
Tema:
Skyting, kanopadling, klatring, fluebinding, fiske
Stikkord:
Skyteteknikk, padleteknikk, klatring (koordinasjon, balanse, styrke og teknikk), fluebinding (ulike fluetyper, forståelse av imitasjonsteknikk), fisketeknikk og bruk av ulike typer fiskeutstyr
Arbeidsform og gjennomføring:
Skyting med hagle, salongrifle og luftgevær, teoretisk og praktisk kanopadling, fjellklatring m. instruksjon og sikring, fluebinding og fiske med ulike typer fiskeutstyr (meite, haspel og flue).
Problemstillinger:
Lære å skyte, padle kano, klatre, binde fluer og fiske
3. samling
Timer med lærer: 10
Tema:
Skyting, kanopadling, klatring, fluebinding, fiske
Stikkord:
Skyteteknikk, padleteknikk, klatring (koordinasjon, balanse, styrke og teknikk), fluebinding (ulike fluetyper, forståelse av imitasjonsteknikk), fisketeknikk og bruk av ulike typer fiskeutstyr
Arbeidsform og gjennomføring:
Skyting med hagle, salongrifle og luftgevær, teoretisk og praktisk kanopadling, fjellklatring m. instruksjon og sikring, fluebinding og fiske med ulike typer fiskeutstyr (meite, haspel og flue).
Problemstillinger:
Lære å skyte, padle kano, klatre, binde fluer og fiske
4. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Hundedressur, kart og kompass i teori og praksis
Stikkord:
Kontakt med hunden, forsterkning av positiv adferd, tålmodighet. Orientere kartet, lese kartet, marsjretningspil, kompasshus, kompassnål
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon av hundedressur, teoretisk innføring i bruk av kart og kompass, benytte kart og kompass til orientering under friluftsliv
Problemstillinger:
Hvordan dressere en hund? Hvordan orientere seg v.h.a. kart og kompass
Krav til lærer/instruktør:
Teoretisk og praktisk erfaring fra tilsvarende instruksjon.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Div. litteratur i skyting, fluebinding, fiske, bruk av kart og kompass, klatring og kanopadling.