1278 Falkeleir
Mål:
Gjennom "learning by doing" får alle prøve seg i lederrollen, med veiledning som metode.
Målet nåes ved:
a) Å fremme veiledning som ledelsesform
b) Læring ved egenaktivitet
c) La den enkelte få nye imulser og ideer
d) Et inspirerende patruljeførermiljø i NMU
e) Naturopplevelse
Målgruppe:
Speidere på ungdomsskoletrinnet, primært i MSK speiderkorps.
Antall deltakere:
Leiren passer for mellom 15 - 22 deltkaere.
Eventuelle merknader:
Falkeleir er en sommerleir for de eldste speiderne, og siste trinn på misjonsforbundets speiderkorps patruljeførertrening.
En rød tråd gjennom hele leiren er "learning by doing". Alle får prøve seg i lederrollen, og veiledning som metode står hele tiden i fokus.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Leirliv
Stikkord:
Dette er en økt med rulleringsposter: Hygiene/matlaging, leirinnredning, arbeidsfordeling, surringer og patruljesærpreg.
Arbeidsform og gjennomføring:
Patruljevis rullering fra post til post. Øktene er korte og teoretiske, for å gi et grunnlag for hvordan man skal bygge leir.
Problemstillinger:
Målet med økten er å gjøre den enkelte bevisst på hva en god leirplass skal inneholde, og viktigheten av de ulike momentene.
2. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Bygging av leir
Stikkord:
Dette er den praktiske fortsettelsen av første samling. Under veiledning skal patruljene nå bygge leir.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid. Bygging av spisebord, innreding av leirområde osv. Samarbeid og arbeidsfordeling er nøkkelord
Problemstillinger:
Utfordringen på denne økten er ¨å benytte seg av teorikunnskapene på forrige økt. Det er også en god øvelse i ledelse, fordi patruljen samarbeider om praktiske oppgaver under veiledning.
3. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 1
Tema:
Orientering
Stikkord:
Grunnleggende orienteringsferdigheter, krysspeiling, kompasskurs, kart og kompass, navigering på vann.
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teori, deretter praktisk øving, alene, og patruljevis.
Problemstillinger:
Denne økten skal forberede deltakerne på kanohaik senere i uken. Målet er at de skal føle seg trygge på å orientere og være en patrulje alene på tur.
4. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 2
Tema:
Katapult
Stikkord:
Dette er en kreativ pioneringsøkt, for å øve på ferdigheter innen bygging med tau og treverk. Økten har også stort fokus på veiledning, patruljens evne til å samarbeide.
Arbeidsform og gjennomføring:
Først teori, deretter praktisk øving, alene, og patruljevis.
Problemstillinger:
Denne økten forbereder deltakerne på kanohaik senere i uken. Målet er at de skal føle seg trygge på å orientere og være en patrulje alene på tur.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Særpreg
Stikkord:
Lære om hvorfor det er viktig med lagånd i en patrulje, og hvordan man kan bygge samhold. Lage et kreativt patruljeflagg som patruljen skal ha med seg gjennom hele leiren. For å skape patruljesamhold, samt å få frem kreativiteten.
Arbeidsform og gjennomføring:
Kort teori om særpreg, deretter praktisk gruppearbeid under veiledning.
Problemstillinger:
Lage et patruljeflagg med patruljens særpreg.
6. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 8
Tema:
Haik
Stikkord:
Patruljen skal i samarbeid med veileder planlegge en overnattingstur på egenhånd borte fra leirområdet. Planleggingen innebærer mat, fellesutstyr, turrute og sikkerhet. Turen gjennomføres deretter patruljevis.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, veiledning, learning by doing, samarbeid
Problemstillinger:
Mestre en overnattingstur uten ledere, både planleggingsfasen og selve turen.
7. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Førstehjelp
Stikkord:
Grunnleggende førstehjelpsøkt. Fokus på ABC-drillen, og de situasjonene man kan komme opp i på tur.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori, gruppearbreid, praksis
Problemstillinger:
Hvilke ulykker må man være forberedt på på tur? Hva gjør man når uhellet er ute? Hvordan forbereder man seg for å unngå skader, og hva tar man med på tur?
8. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Problemløp
Stikkord:
Samarbeidsoppgaver, og problemløsing. Rundløype med ulike "teambuildingsoppgaver". Fokus på lederrollen og samarbeid i patruljen. Evaluering med veileder etterpå.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk gruppearbeid
Problemstillinger:
Takle utfordringer som dukker opp underveis, se løsninger, samarbeide.
9. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Veiledning som metode
Stikkord:
Veiledning som metode, learning by doing, ledelse
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske oppgaver, diskusjon, teori
Problemstillinger:
Hvordan lære fra seg? Hvordan bruke veiledning som ledelsesform?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Hefte med oppsummering av alle økter + Handouts
Krav til lærer/instruktør:
Speiderledere med bred erfaring innen speiding og friluftsliv
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Speiderboka www.speiderbasen.no
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema blir sendt ut etter leiren. Staben gjennomfører også en evaluering av sin innsats.