1284 Teaterinstruktør 4H del 1
Mål:
Deltakerne skal settes i stand til å være instruktører på teaterkurs i 4H, og lede teateraktiviteter og annen kulturell formidling i fylkene.
Målgruppe:
Ungdom i alderen 16 -20 år, som har erfaring med teateraktiviteter og/eller kulturell formidling
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Teaterinstruktør i 4H er en tredelt utdanning, som består av to kurs (del 1 og del 2), med en mellomliggende praksisperiode hvor deltagerne skal instruere på teaterkurs i eget fylke, eller i lokale 4H-klubber.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Teaterinstruktørens rolle
Stikkord:
Instruktøren som rollemodell.
Kort om forberedelser.
Kort om grenser.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale
Problemstillinger:
Hva forventes av en instruktør i 4H?
Hvordan fylle instruktørrollen på en god måte?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Teaterarbeid og kulturell formidling.
Stikkord:
Teaterarbeid som formidlingsform
Teateraktiviteter og læring
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale.
Problemstillinger:
Hva er teaterarbeid?
Hva kjennetegner kulturell formidling i 4H?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Læring, metodikk og planlegging.
Stikkord:
Motivasjon
Didaktikk
Vise ulike måter å planlegge på.
Valg av arbeidsform og metoder.
Lek som metode.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, samtale og praktiske øvelser
Problemstillinger:
Hva er læring?
Hvordan planlegge teaterkurs?
Hva er viktig å tenke på i planlegging?
Hvordan gjennomføre kurs?
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Kommunikasjon og formidling
Stikkord:
Hvordan formidle fagstoff.
Ulike former for kommunikasjon.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, samtale og praktiske øvelser
Problemstillinger:
Hvordan etableres god kommunikasjon?
Hva er det viktig å tenke på ved formidling?
5. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Formidling av verdier, tradisjoner og budskapet i 4H gjennom teateraktiviteter og andre kulturelle uttrykk
Stikkord:
Kort innblikk i 4H som organisasjon.
Litt om tradisjonell teater- og kulturformidling i 4H.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale
Problemstillinger:
Hvordan kan vi bruke teaterarbeid/kulturelt arbeid som ledd i organisasjonsbygging og utvikling ?
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
ÅLVÅGS (Å Lære Ved Å Gjøre Sammen)
Stikkord:
Teaterarbeid og kulturell formidling i praksis i 4H.
Kurset som praksisfellesskap.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, praktiske øvelser
Problemstillinger:
Deltakerne får et tema/case de skal arbeide med, og deretter presentere for hverandre og kursinstruktørene. De skal vise hvordan de kan ta i bruk det de har lært så langt på kurset.
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Teaterarbeid og kulturell formidling i 4H
Stikkord:
Tema: Teateraktiviteter som lærings- og formidlingsopplevelser i praksis.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale med utgangspunkt i ÅLVÅGS-oppgaven som ble gjennomført i den sjette samlingen.
Problemstillinger:
Hvordan lære bort, og hvordan organisere arbeidet i praksis?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Kursinstruktøren
På scenen
Miljørevyen
Ekstremsport for pyser
MobbStopp
Året Rundt
Kompendium
Krav til lærer/instruktør:
Teaterinstruktør eller tilsvarende kompetanse
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Kursinstruktøren
På scenen
Miljørevyen
Ekstremsport for pyser
MobbStopp
Året Rundt
Trygg og tilstede
Kompendium
Opplegg for evaluering:
Muntlig evaluering på slutten av helgen, med gruppesamtale om hvordan kurset har vært.
Kurset blir evaluert ved hjelp av en anonym Questbackundersøkelse som sendes alle deltagerne i etterkant.