1285 Teaterinstruktør 4H del 2
Mål:
Deltakerne skal videreutvikle ferdigheter innen instruksjon og ledelse av teateraktiviteter og kulturell formidling i 4H.
Målgruppe:
Målgruppen er ungdom i alderen 16 -20 år som har deltatt på kurset Teaterinstruktør i 4H del 1.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Dette er del 2 i en tretrinnsutdanning for unge instruktører og ledere i teaterarbeid/kulturell formidling i 4H. Utdanningen består av et grunnkurs (del 1), praksisperiode, og avsluttende kurs m/faglig påfyll (del 2). Del 2 er praksisrettet, med vekt på å bruke teaterfaglig metodikk og praktiske øvelser i formidling og opplæring.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Teaterinstruksjon i praksis
Stikkord:
Gjennomgang av erfaringer med praksisperioden.
Arbeidsform og gjennomføring:
Samtale og praktiske øvelser.
Problemstillinger:
Hvordan har deltagerne opplevd å være instruktører i praksis?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Utvikling av metodikk og bruk av øvelser i praktisk instruksjon
Stikkord:
Metodebruk - hvordan og hvorfor Individuelle tilpasninger av øvelser i praktisk instruksjon Erfaringsdeling
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske øvelser
Problemstillinger:
Hva er kjennetegner god instruksjon? Hvordan finne og bruke de gode, praktiske øvelsene i kulturell formidling?
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Forestillingen som mål i en læreprosess
Stikkord:
Teaterfaglig påfyll Bruk av forestillingen/formidlingssituasjonen som målsetning i kursarbeid Motivasjon og samspill ”Sceneskrekk” og andre utfordringer
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, samtale og praktiske øvelser.
Problemstillinger:
Hvordan kan instruktøren bruke en forestilling, teaterstykke ell. som mål for et kurs?
4. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Bruk av scenen og andre arenaer for formidling
Stikkord:
Scenografi Improvisasjon Uteteater Generell bruk av rom og rekvisitter i teater og formidlingsarbeid Lyd og lys
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, samtale og praktiske øvelser.
Problemstillinger:
Hvordan bruke de areanaene vi har tilgjengelig? Hvordan kan vi improvisere, når vi gjennomfører teaterkurs? Hvordan bruke de ressursene vi har tilgjengelig?
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Teaterinstruktøren i 4H – en kulturformidler
Stikkord:
Tilgjengelig materiell og andre ressurser i 4H Tips og råd til det videre teaterkursarbeidet lokalt Oppsummering og avslutning
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og samtale
Litteratur/materiell for deltakerne:
Kursinstruktøren På scenen Miljørevyen Ekstremsport for pyser MobbStopp Året Rundt Kompendium Oversikt over tilgjengelig materiell og andre ressurser fra 4H
Krav til lærer/instruktør:
Teaterinstruktør eller tilsvarende kompetanse
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Kursinstruktøren På scenen Miljørevyen Ekstremsport for pyser MobbStopp Året Rundt Kompendium Oversikt over tilgjengelig materiell og andre ressurser fra 4H
Opplegg for evaluering:
Kurset evalueres ved hjelp av en anonomym Questbackundersøkelse som sendes deltagerne i etterkant. Ved slutten av kurset får deltagerne dessuten anledning til å gi innspill og kommentarer til kurset og kursopplegget gjennom en muntlig gjennomgang.