1294 Soppmat
Mål:
Lære forskjellige måter å bruke sopp i mat på og hvordan forskjellige sopparter best kan utnyttes
Målgruppe:
Alle interesserte
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Tilgangen på kjøkken og kokker er avgjørende for maksimum deltakerantall
1. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Fersk sopp. Hvilke matsopper bør deltakerne prøve å finne til matlagingen?
Stikkord:
Demonstrasjon av arter og undervisning om voksested (substrat, naturtype) for deltakerne ved soppsakkyndig.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning. Eksemplarsamling. Bildemateriell.
Problemstillinger:
Sette deltakerne i stand til å plukke de arter og mengder fersk sopp som trenges til matlagingen.
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Plukke fersk sopp i egnet plukketerreng med soppsakkyndig som veileder og kontrollør.
Stikkord:
Kremler, risker, steinsopp - skrubb - smørsopp - sandsopp og andre rørsopper, blek og rødgul piggsopp, kantareller og trompetsopper, sleipsopp og annen tilgjengelig matsopp
Arbeidsform og gjennomføring:
Sopptur med veiledning og kontroll
Problemstillinger:
Finne nok fersk soppmateriell til matlagingen.
3. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Soppkontroll ved soppsakkyndig og rensing av sopp. Hvordan oppbevare soppen til neste dag? Hvordan forberede bruk av frossen og tørket sopp?
Stikkord:
Klargjøring av sopp til bruk under matlagingen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning av kokk. Gruppearbeid.
Problemstillinger:
Hvordan behandle funnet sopp som skal brukes til mat?
4. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Bruke funnet fersk, frosset og tørket sopp i forskjellige matretter. .
Stikkord:
Hva egner seg til hva, og hvordan må soppen behandles?
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk demonstrasjon og forelesning ved kokk
Problemstillinger:
Sette deltakerne i stand til å bruke matsopp på best mulig vis.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Sopphåndbøker, soppkorg, soppkniv, soppbørste, turutstyr
Krav til lærer/instruktør:
Kokk eller matlager med lignende fagkunnskap i matlaging. Medintruktør: Soppsakkyndig (hvis kokken selv ikke har slik utdanning)
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Kokebøker og soppbøker med matsopper og forvekslingsarter som ikke kan brukes eller er giftige.
Opplegg for evaluering:
Samtale