132 Lagsbigårder - studietur
Mål, læringsmål
Gi deltagerne kunnskap om hvordan lagsbigårder opprettes, driftes og finansieres:
* Lære om hvorfor vi trenger en lagsbigård? Hva kan den brukes til: kurs, opplæring, demonstrasjoner, informasjonsdager, publikumsdager, produksjon av avleggere.
* Lære om hvilke krav vi bør stille til en god lagsbigårdslokalitet
* Lære om bruk av lokaler i lagsbigården, fordeler og ulemper
* Eie eller leie, fordeler og ulemper
* Lær om ulike løsninger for å drifte lagsbigården: frivillige, kursdeltagere, innleid birøkter. Lær om ulike ordninger for betaling. Administrasjon.
* Ulike finansieringsordninger og hvordan man søker. Fond, legat og stiftelser. Lære om hjvordan vi får driftsinntekter: salg av honning, avleggere, kurs osv.
* Lære om gode rutiner i lagsbigården: drift av kuber, hygiene, sykdomsforebygging og –behandling, HMS.
Målgruppe og forkunnskaper
Ansvarlige for lagsbigårder. Tillistsvalgte i lag som ønsker å starte lagsbigårder.
Kursinnhold
- Hva kan lagsbigården brukes til?
- Hvordan opprette en lagsbigård
- Hvordan inspirere og motivere tillitsvalgte og medlemmer til å drifte en lagsbigård
- Lagsbigården som kursarena
- Produksjon av avleggere i lagsbigården
- Demonstrasjoner i lagsbigården
- Hygiene, sykdomsforebygging og behandling
- Hva er en informasjonsbigård og hvordan kan denne brukes?
- Hvilke opplevelser kan vi gi ikke-birøktere i en lagsbigård?
Arbeidsmåte
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Demonstrasjon
En studiereise til ulike lagsbigårder. Forelesninger og demonstrasjoner hos de ulike vi besøker. Gruppediskusjoner mellom besøkene og underveis.
Lenker til eksempler på kursprogram
Krav til lærer/instruktør
Har erfaring i opprettelse og drift av lagsbigård, informasjonsbigård eller lignende.
Læringsressurser
Tidsskrift for Biavls temahefte: Skolebigården
Kvalifiserende/test/eksamen
Nei
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.