1343 Sopp-papir
Mål
Deltakerne skal lære prinsippene for å lage papir av vedboende sopper (kjuker), og hvilke kjuker som er egnet til papir. Hver deltaker skal lage papirprøver.
Målgruppe
Alle interesserte.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 10 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Dette kurset er tenkt som et 15 timer helgekurs.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Hva er en kjuke? Hvilke kjuker er egnet til papir?
Stikkord
Kjuker til papir. Utstyr til papirlaging. Papirfarge - hvilke kjuker gir hvitt, brunt, gult, rosa?
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning og demonstrasjon av kjuker og arbeidsprosessen.
Problemstillinger
Hva kan man bruke sopp - papiret til?
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Innsamling av kjuker. Produksjon av papir.
Stikkord
Bestemmelse av innsamlet materiale. Selve produksjonen. Tørkeprosessen.
Arbeidsform og gjennomføring
Bestemmelsesarbeid. Praktisk arbeid. Demonstrasjon av tørkeprosessen.
Problemstillinger
Hvordan løse håndverksmessige utfordringer underveis i prosessen? Hva er viktig å passe på når man lager sopp - papir?
3. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Produksjon av papir fortsetter. Arkivering av papir.
Stikkord
Produksjon til papirprøver. Produksjon og dekorering.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk arbeid.
Problemstillinger
Hvilke estetiske retningslinjer skal vurderes når man skaper nye produkter av sitt egenproduserte sopp - papir?
Litteratur/materiell for deltakerne
Trine Parmer: Fra sopp til papir. 15 kjuker til bruk i papirproduksjon.
Liza Johansson: Svamppapper. Handledning för egen tillverkning.
Krav til lærer/instruktør
Ha god kunnskap om soppene (kjuker) og den håndverksmessige delen av sopp papirproduksjonen.
Opplegg for evaluering
Muntlig