1347 Honningbehandling
Mål:
Gjennom dette kurset får birøktere forutsetninger for å oppfylle de krav som stilles til honning av god kvalitet, samt bli i bedre stand til å legge opp en rasjonell drift i honningbehandlingsrommet.
Målgruppe:
Birøktere med litt erfaring i honningbehandling.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Birøkterne medbringer egen honning til dag 4, evt kjøpes det inn honning til bedømming.
1. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Hygiene i bigården. Ergonomi. Innredning av slyngerom
Stikkord:
Hygiene i bigården. Ergonomi. Innredning av slyngerom
Arbeidsform og gjennomføring:
Studiering, diskusjon, presentasjon av egen drift.
Problemstillinger:
Hva er viktig for god honninigkvalitet i bigården? Hva mener vi med god honningkvalitet? Hvordan ivareta god ergonomi? Hvordan bør slyngerommet innredes for å drives mest mulig effektivt?
2. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Skrelling, utvinning, siling, vannprosent. Levering til Honningcentralen.
Stikkord:
Skrelling, utvinning, siling, vannprosent. Levering til Honningcentralen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Studiering, diskusjon, presentasjon av egen drift.
Problemstillinger:
Hva er fordeler og ulemper med ulike skrelleteknikker, utvinningsmetoder og silingsmetoder? Hvilke erfaringer har deltagerne i gruppa? Hvordan sikrer man god vannprosent? Hvordan behandles honning som skal leveres til grossist? Hvilke ulemper/fordeler har dette?
3. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Smelteteknikker, røreteknikker, poding. temperatur. KSL, risikopunkter i driften.
Stikkord:
Smelteteknikker, røreteknikker, poding. temperatur. KSL, risikopunkter i driften.
Arbeidsform og gjennomføring:
Studiering, diskusjon, presentasjon av egen drift.
Problemstillinger:
Hva er fordeler og ulemper med ulike smelteteknikker, røreteknikker, bruk av podehonning? Hva er optimal temperatur under de ulike arbeidsprosessene? Hvordan fungerer KSLsystemet for å sikre god honningkvalitet? Hva kjennetegner god honningkvalitet? Hva er risikopunkter i driften, og hvordan kan disse sikres? Hvordan kan man optimalisere samarbeid?
4. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Slyngerom
Stikkord:
Slyngeromsbesøk, slyngelinje
Arbeidsform og gjennomføring:
Omvisning i slyngerom, diskusjon.
Problemstillinger:
Hvordan er slyngerommet utformet? Er slyngerommet optimalt utformet? Hva kan eventuelt endres? hvilke elementer i dette slyngerommet kan overføres ti kursdeltakernes egen drift?
5. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Lover og forskrifter. Honningbedømming.
Stikkord:
Lover og forskrifter. Honningbedømming.
Arbeidsform og gjennomføring:
Studiering, diskusjon, bedømming i praksis.
Problemstillinger:
Hvordan tilfredsstiller de ulike honningene kravene til kvalitet? Hvordan tilfredsstiller etiketten merkekravene? Kunne honningen vært behandlet annerledes for å få et bedre resultat, hvordan?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Honningheftet
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema