1363 Blodspor- videregående
Mål:
Gi deltakerne teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter for blodsportrening av egen hund. Deltakerne skal komme så langt at de deltar på sin første blodsporprøve i løpet av eller i etterkant av kurset.
Målgruppe:
De som allerede har gått nybegynnerkurs, men føler man trenger mer fokus på moment trening og mer hjelp før man kan melde på prøver.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Kurset foregår over en helg, samt med en oppfølgningsdag som blir avtalt med deltagere på kurset.
1. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Presentasjon og konkurranser/prøver.
Stikkord:
Presentasjon, konkurransesettinger, hvordan trene frem mot konkurranser, tempo, hva skjer på en prøve, legge spor og gå spor.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk gjennomføring
Problemstillinger:
Hvordan trene? Hvor ofte og hvor mye? Hva gjør vi for at hunden skal gå i behagelig tempo? Hva skal vi tenke over i treningen?
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Momenttrening og induviduelle utfordringer.
Stikkord:
Momenter, erfaringer fra egentrening, se erfaren hund gå prøve spor.
Arbeidsform og gjennomføring:
Induviduell veiledning, observasjon og diskusjon
Problemstillinger:
Hva er man usikker på? Hva trenger den enkelte hjelp med? Hvordan trener jeg på de ulike momentene?
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Prøvespor
Stikkord:
Deltagerne får prøve seg på nattgamle prøvespor lagt av instruktøren
Arbeidsform og gjennomføring:
Induviduell veiledning og observasjon
Problemstillinger:
Hvordan fungerte samarbeidet mellom hund og fører? Hva var bra, og hva skal de jobbe videre med?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Regelverk for blodsporprøver.
Krav til lærer/instruktør:
Person med bred erfaring i trening og føringa av egen hund på blodsporprøver.
Opplegg for evaluering:
Evaluering av hver enkelt ekvipasje. Evalueringsskjema