1374 Videregående kurs i birøkt
Mål:
Kursdeltagerne skal se sammenhengen mellom egen dyktighet, bienes trivsel og produksjonsresultatet.
De skal også se sammenhengene og samspillet mellom bifolket og bifolkets miljøbetingelser. Det er utarbeidet egne læringsmål for kurset.
Målgruppe:
Birøktere med grunnkurs (nybegynnerkurs) i birøkt + minst 1 års praktisk erfaring i birøkt, eller med realkompetanse gjennom minst 2 års erfaring som aktiv birøkter.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Kursmateriell lastes ned fra Norges Birøkterlags hjemmeside.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Viktige bedriftsøkonomiske forhold
- Bigården gjennom året
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
Sette opp planer som standardiserer operasjonene og gir god utnyttelse av bifolkenes produksjonspotensiale og bigårdens trekkgrunnlag
Kjenne de grunnleggende økonomiske sidene ved birøkt, og hvilke forhold som har stor betydning for det økonomiske resultatet
Kunne vurdere hvordan ulike driftsformer kan påvirke produksjonens økonomi, og vurdere hvordan endringer i driftsopplegg kan bedre effektiviteten i produksjonen
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Trekkforholdenes betydning
- Bifolkets naturlige utvikling gjennom året
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
Bifolkets naturlige utviklingscyklus gjennom året, og hvilken betydning denne har i praktisk birøkt
Bifolkets vekst og utvikling: forutsetninger og dynamikk
Bifolkets reproduksjonsbiologi og grunnprinsippene for svermhindring og dronningproduksjon
Dronningas oppgaver og betydning i bifolket. Hva er ei god dronning ?
Bifolkets helse og ”imunforsvar”
Kjenne hovedtrekkplantene: blomstringstidspunkt, varighet, nektarproduksjonen i området, og forutsetningene for denne
Vurdere trekkforholdene: hovedtrekkperiodene og nektarpotensialet i et område, og hvilke innvirkning dette har på bifolkenes utvikling og valg av driftsform
Forstå klimaet og værets betydning for bifolkenes utvikling og valg av driftsform
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Driftsformer, driftsplanlegging og standardisering
- Vår og forsommeroperasjoner (april-15. Mai)
- Operasjoner: kubeoppbygging og svermhindring
- Kubeoppbygging (kubesjekk, innskrenking, drivforing, yngelutjevning, varroabehandling)
- Svermhindring ( dronningcellesjekk, utvidelse og kassepåsett)
- Sommervandring og utebigårder
- Presentasjon og utdeling av øvingsoppgave 2: ”sett opp en begrunnet, realistisk driftsplan for bigården din for neste sesong” (innlevering siste kursdag)
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
Kubevurdering, innskrenking / utvidelse av plass, drivfòring, yngelutjevning. Tilpasning til hovedtrekkene
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Kubeoppbygging (kubevurdering, innskrenking/ utvidelse, drivfòring, yngeloverføring)
- Svermhindring (sjekk for dronningceller, kassepåsett), varroabehandling (dronetavleteknikken)
Stikkord:
Kubesjekk for dr. Celler
Kassepåsett og yngeloppflytting
Inngrep i kuber med dronningceller
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelse
Problemstillinger:
Metoder og teknikker for å unngå svermerus vs behandling av kuber i svermerus:
Regelmessig kubesjekk
Plassregulering
Yngelflytting
Styrkeregulering
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Sommeroperasjoner (15 mai – 15.juli)
Stikkord:
- Svermhindring, svermbehandling, avleggerproduksjon, dronningproduksjon
- Sverming og svermhindring
- Det biologiske grunnlaget (hva påvirker sverming) oHindre svermerus
- Handtere svermerus
- Sverming og svermbehandling
Arbeidsform og gjennomføring:\\
Foredrag, spørsmål og svar
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Svermhindringsmetoder og teknikker
- Kuber uten svermerus
- Kuber i svermerus
Arbeidsform og gjennomføring:\\
Demonstrasjon / praktisk øvelse
7. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Dronning og –skifte
- Dronningproduksjon
- Avleggere og avleggerproduksjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
Det biologiske grunnlaget for effektiv dronningproduksjon
Avlsmaterialet, cellebyggeren og parebifolket
Metoder og teknikker: omlarving / cellelist, parekasett / yngelavlegger. Reinparing vs friparing
Litt avlsteori
Litt parebiologi
8. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Dronningproduksjon – metoder og teknikker
- Avleggerproduksjon – metoder og teknikker
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelser
Problemstillinger:
Hensikten (oppformering, svermhindring, parebifolk)
Metoder og teknikker: skaksverm, yngelavleggere, oppdeling av bifolk
9. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Seinsommeroperasjone (15. Juli – 1. September)
Stikkord:
- Operasjoner: lyngvandring, bifolk til overvintring, honninghøsting
- Gode bifolk til overvintring
- Lyngtrekk og lyngvandring
- Effektiv innhøsting
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
Hvorfor vandre med biene ?
Vandring eller stasjonær utebigård?
Trekkvurdering
Kubepassering og logistikk
Teknikker og organisering av vandring over lange avstander (lyngvandring)
Tidspunkt
Metoder og teknikker (båsing, børsting, bitømmer)
Hvorfor viktig med gode kuber til overvintring ?
Hva er en god overvintringskube?
Hvordan sikrer vi oss gode overvintringskuber ?
10. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Høstoperasjoner ( september – november)
Stikkord:
- Operasjoner: dronninginnføring, overvintring, slynging og honningbehandling
- Dronninginnføring
- Klargjøring for overvintreing
- Varroabehandling
- Slynging og kasselagring
- Honningbehandling
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar
Problemstillinger:
Honningbehandling for konsummarkedet (podemetoden)
Styrkevurdering, innskrenking, og fòring
Litt middbiologi
Behandlingsmetoder med organiske syrer
11. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Dronninginnføring – metoder og teknikker
- Kort teoretisk gjennomgang (repetisjon)
- Demonstrasjon og praktiske øvelser
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelse
Problemstillinger:
Hvorfor skifter vi dronninger?
Biologiske forutsetninger for vellykket dronninginnføring, bifolkets ”mentale” tilstand, tidspunkt på året
Metoder og teknikker: papirmetoden, burmetoden
12. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
- Presentasjon og diskusjon av driftsplaner (se øvingsoppgave 2)
- Faglig oppsummering
- Foredrag med diskusjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar, presentasjon av oppgaver, oppsummering
Litteratur/materiell for deltakerne:
Roar Ree Kirkevold: ”Ingarsis birøkt”
Biodlarna: ”Boken om Biodling”, kursnotater.
Krav til lærer/instruktør:
God kunnskap om kursets tema, god formidlingsevne.
Opplegg for evaluering:
Eget evalueringsskjema, lastes ned fra Norges Birøkterlags hjemmeside.