139 Humler i samspill med natur og hage
Mål, læringsmål
- Deltakerne får gjennom teori, praksis og oppleving ny kunnskap om humler, ved å lære om forskjellige arter, hvor de lever og hva de lever av.
- De lærer å lage og innrede humlekasse.
- De lærer hvordan hage-eiere kan hjelpe humlene.
- De lærer om humlevennlige planter i naturen, hagen og i blomsterenga.
Målgruppe og forkunnskaper
Hage-eiere og andre som er interessert i humler og å bidra til å gjøre omgivelsene mer humlevennlige. Ingen forkunnskap.
Kursinnhold
- Foredrag med lysbilder om humler og humlekunnskap
- forskjellige arter og deres levevilkår
- hva kan vi gjøre for å hjelpe humlene
humlevennlige planter
mm.Bygging og innredning av humlekasser
Hagevandring med vårblomstring
klarer vi å identifisere noen humlearter her?
hvilke humlevennlige planter finner vi her?
hva i denne hage er spesielt humlevennlig?
hva kunne gjort hagen mer humlevennlig?
Ekskursjon: engvandring, der vi besøker forskjellige typer enger.
hvorfor trenger vi blomsterenger?
blomsterenga og humlene
hvilke humler trives på forskjellige typer eng?
klarer vi å identifisere noen humlearter?
se på planter i naturen som humlene trenger/liker
hvordan ta vare på enga og humlene?
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Praktisk trening/arbeid
- Studiesirkel (delvis med lærer)
Ekskursjoner (hage- og engvandringer)
Lenker til eksempler på kursprogram
Læringsressurser
- Multimediapresentasjon
- Prefabrikerte sett til humlekasser
- Verktøy
- Materialer for å innrede humlekassene
- Humlelitteratur og flora for bruk i felt
Eventuelle merknader
Humleforedrag og veiledning til å bygge humlekasser I samarbeid med Humleklubben på Beitostølen.
Engvandring med vegetasjonsrådgiver Tanaquil Enzensberger.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.