140 Frukt, bær og grønnsaker i fjellstrøk!
Mål, læringsmål
- Lære noen teknikker og tiltak for å forbedre mulighetene til å dyrke spiselige planter i høyereliggende strøk.
- Lære om dyrking i varmbenk
- Lære om dyrking i drivhus
- Lære at riktig beskjæring av frukttrær og bærbusker gir bedre avling
- Lære om riktig beskjæring av frukttrær og bærbusker ifht. klima
- Lære om noen forskjellige sorter av og grunnstammer til frukttrær ifht. herdighet, vekst
- Lære om valg av sorter
- Lære om bruk av opphøyde bed og fiberduk mm.
- Lære om vintertiltak (beskyttelse, dekking mm.)
Målgruppe og forkunnskaper
Hageeiere og andre som er interessert av å lære teknikker som forbedrer mulighetene til å lykkes med spiselig avling av frukttrer, bærbusker og grønnsaker i høyereliggende strøk.
Kursinnhold
Multimediapresentasjon: Egendyrka salat i mai på 450 møh.!
Lær å lage din egen varmbenk og å dyrke ivarmbenk og opphøyde ("kall") bed med fiberduk.
Gjennomgang av noen grønnsakssorter som passer å dyrke i varmbenk.
Erfaringsdeling med deltakerne/erfaringer og tips.Frukttrær og bærbusker - forskjellige typer, sorter, beskjæring og stell. Vinterbeskyttelse av trær for å unngå skader. Praktisk-teoretisk kurs v. en gartner.
Drivhusdyrking:
Vi besøker en hage (i Vang) og ser på drivhus og hva som dyrkes der og hvordan.
Skadedyr i drivhus og hvordan takle de.
Erfaringsdeling med deltakernes egne erfaringer og tips.
Arbeidsmåte
- Veiledning med instruktør/lærer
- Instruksjon med lærer
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
- Studiesirkel (delvis med lærer)
Lenker til eksempler på kursprogram
Læringsressurser
- Multimediapresentasjon og tilhørende hjelpemidler
- Beskjæringsverktøy,
- Passende objekter å bruke til kurs med praktisk arbeid og befaring.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.