1403 Villblomsttur
Mål:
Planlegge og gjennomføre en tur for personer som gjerne vil lære mer om blomster og planter. Kurset har som mål å gjøre turledere mer bevist på hva som skal til for at en tur kan gi noe til ulike deltagere.
Målgruppe:
Alle blomster og naturinteresserte
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Det vil bli flere deltagere på selve turen enn på studiearbeidet forøvrig.
1. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Planlegge en tur som passer for ulike deltagergrupper.
Stikkord:
Turmål, parkering, annonsering, skilting, fordeling av oppgaver.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gjennomgang av tidligere erfaringer med denne typen tur. Innhenting av opplysninger fra andre om det er aktuelt. Framvisning av en oversikt over planter som finnes på den aktuelle traseen.
Problemstillinger:
Tilgjengelighet. Får alle parkert? Er det mulig å bruke offentlig kommunikasjon? Hva trengs av materiell?
2. samling
Timer uten lærer: 4
Tema:
Selve turen.
Stikkord:
Turledelse. Fordeling av oppgaver. Eventuell justering av planer dersom det er svært er mange eller svært få deltagere. Motivere for å ta bilder.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gjennom gang av ulike planter og biotoper i grupper eller i fellesskap. Svare på spørsmål.
Problemstillinger:
Det kan være vanskelig å nå alle dersom det blir mange deltagere.
3. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Oppsummering.
Stikkord:
Hva gikk bra? Hva kan bli bedre. Skrive rapport fra turen. Legge inn observasjoner i Artsobservasjoner.
Arbeidsform og gjennomføring:
Samtale og praktisk arbeid gjennom å legge inn observasjoner i Artsobservasjoner.
Problemstillinger:
Det kan være nødvendig å skaffe en person som kan legge inn observasjoner.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Det er aktuelt med ulike floraer. Det er fint om flere har med floraer, slik at deltagerne kan øve seg i å bruke disse.
Krav til lærer/instruktør:
Kunnskaper om planter i det aktuelle området. Kunnskap om innlegging av observasjoner i Artsobservasjoner.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Ulik botanisk litteratur.