1405 Utstillingsteknikk. Handling/juniorhandling
Mål:
Øke kunnskapen og ferdighetene til den enkelte handler og juniorhandler.
Kurset tar for seg grunnleggende prinsipper og teknikker innen handling, samt anatomi og fysiologi.
Målgruppe:
Barn mellom 10-17 år (juniorhandlere) og voksne som vil lære mer om å vise sin hund på utstilling.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 4
Teori
Stikkord:
Anatomi, fysiologi, teknikker, posisjoner, hjelpemidler, forsterker. Regler og retningslinjer. Tilnærming til reservert hund, bordtrening.
Arbeidsform og gjennomføring:
Powerpointpresentasjon vedr. overnevnte tema, demonstrasjon, spørsmål og diskusjoner.
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Praktiske øvelser og individuell instruksjon for handler og hund
Stikkord:
Teknikker og posisjoner for fri handling. Håndtering/berøring. Tilpassing av tempo i henhold til opprinnelse og bruksområde til den enkelte hunderase.
Arbeidsform og gjennomføring:
Prakstiske øvelser i gruppe og individuellt, som omfatter overnevnte øvelser.
Problemstillinger:
Hva passer den enkelte handler/hund? Hvilken modell av kobbel til den enkelte hund/rase? Tempo tilpassning.
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Praktiske øvelser og individuell instruksjon for handler og hund
Stikkord:
Teknikker og posisjoner for Stacking/oppstilling. Trening på bord. Frem og tilbake, samt triangel. Sammensatte øvlser.
Arbeidsform og gjennomføring:
Individuell instruksjon av deløvelser og i gruppe med sammensatte øvelser.
Problemstillinger:
Håntering, passering, forstyrrelser, Targettrening.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Powerpointpresentasjon ved instruktør, NKK regler og retningslinjer. Utstillings regler.
Krav til lærer/instruktør:
Lang og bred erfaring vedr. handling av div. raser og teknikker knyttet til dette. Instruktør er pr. idag Landslagsleder for det Norske landslaget i juniorhandling 3 året pårad og har lang erfaring med kurs og instruksjon av ekvipager.
Opplegg for evaluering:
Muntlig evaluering/diskusjon ved kursslutt.