1413 NBF Spor/brukslydighet
Mål:
Gi deltagerne mer kunnskap om bruks-spor og brukslydighet, hva som bør vektlegges, og inspirasjon til å videreutvikle sporhundene.
Målgruppe:
Hundeførere som ønsker å lære mer om spor og brukslydighet. Både nybegynnere og videregående.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Ukeskurs 44 timer. Treningsplan for spor/brukslydighetsgruppe på 5-6 deltakere. Dersom deltagerne ønsker det, kan man bruke noe av tiden på de andre momentene man trenger for å konkurrere i spor. (Konkurranseprogrammet for spor inneholder også feltsøk, budføring og lydighet). På kurset vil deltagerne jobbe med de utfordringer som er viktige for dem på det aktuelle tidspunkt. Omrokkering av temaene i kursplanen kan derfor forekomme.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Oppstartinformasjon for brukshund spor/lydighet
Stikkord:
Søndag
Kl. 18:00 - 20:00
Oppmøte/informasjon/innkvartering.
Arbeidsform og gjennomføring:
Informasjon i plenum med spørsmål og svar
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Deltagerene legger en sporoppgave de mener demonstrerer hundens nivå og eventuelle utfordringer de ønsker å jobbe med under kurset. Alle følger med på sporet. Etter lunch blir det gjennomgang av hva hundene kan på lydighetsbanen.
Stikkord:
Evaluering, diskusjon rundt mulige tiltak. Ulike typer spor, hva som vektlegges innenfor de ulike klassene innen NBF.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
Problemstillinger:
Målsetning til ekvipasjen, og hva som bør vektlegges i den videre treningen?
3. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Hva bør man tenke på når man legger spor, og sporoppsøk. Valgfrie øvelser innenfor lydighetsøvelsene i NBF
Stikkord:
Vinkler, buer, terrengskifter, vær og vind, alder på spor, mulige krysninger, sporoppsøk. Merking av spor, vinkler og sporoppsøk. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
4. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Hundenes spor-interesse, fokus, konsentrasjon, intensitet og tempo.
Stikkord:
Påvirkninger, vanskelighetsgrad, sporoppsøk, forsterkninger. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veiledning fra instruktør.
Problemstillinger:
Hvordan kan man påvirke hundens spor-interesse?
5. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Apporter i sporet, og markering av disse. Valgfrie øvelser innenfor lydighetsøvelsene i NBF
Stikkord:
Interesse for apporter, sitt/dekk-markering, apportering, innlæring. Regelverk. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under kontinuerlig veiledning fra instruktør.
Problemstillinger:
Valg av markering – fordeler og ulemper på disse.
6. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Videreutvikling av sporhundene. Valgfrie øvelser innenfor lydighetsøvelsene i NBF
Stikkord:
Sporoppsøk, terrengskifter, krysninger. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under kontinuerlig veiledning fra instruktør.
Problemstillinger:
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle sporet og lydighetsøvelsene?
7. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Videreutvikling av sporhundene
Stikkord:
Harde spor, videreutvikling sporoppsøk, terrengskifter, krysninger. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under kontinuerlig veiledning fra instruktør.
Problemstillinger:
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle sporet?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Regler for brukshundprøver, NBF.
Krav til lærer/instruktør:
Erfaren instruktør innenfor spor og brukslydighet, helst NKK trinn 2 instruktør brukshund
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Regler for brukshundprøver, NBF. "Din Hund söker" - Sven Järverud, Gunvor af Klinteberg-Järverud
Opplegg for evaluering:
Personlig tilbakemelding fra instruktør.