1414 NBF Rundering/brukslydighet
Mål:
Gi deltagerne mer kunnskap om rundering og brukslydighet, hva som bør vektlegges, og inspirasjon/kunnskap til å videreutvikle runderingshundene.
Målgruppe:
Hundeførere som ønsker å lære mer om rundering/brukslydighet. Både nybegynnere og videregående.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Ukeskurs 44 timer. Treningsplan for runderingsgruppe på 5-6 deltakere. Dersom deltagerene ønsker det, kan man bruke noe av tiden på de andre momentene man trenger for å konkurrere i rundering. (Konkurranseprogrammet for rundering inneholder også feltsøk, budføring og lydighet). På kurset vil deltagerne jobbe med de utfordringer som er viktige for dem på det aktuelle tidspunkt. Omrokkering av temaene i kursplanen kan derfor forekomme.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Oppstartinformasjon for brukshund spor/lydighet
Stikkord:
Søndag
Kl. 18:00 - 20:00
Oppmøte/informasjon/innkvartering.
Arbeidsform og gjennomføring:
Informasjon i plenum med spørsmål og svar
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Deltagerene viser hundens nivå/forutsettninger og eventuelle utfordringer de ønsker å jobbe med under kurset.
Stikkord:
Evaluering, diskusjon rundt innlæringsmodeller og mulige tiltak. (Påvirkninger, belønningsform, meldingstype, føring av hund)
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
Problemstillinger:
Hundens forutsetninger/nivå, ekvipasjens målsetninger, og hva som bør vektlegges i den videre treningen.
3. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Praktisk trening basert på forutsetninger og målsetninger. Valgfrie øvelser innenfor brukslydighetsøvelsene i NBF
Stikkord:
Påvirkninger, belønningsform, vanskelighetsgrad, føring av hund. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veiledning av instruktør.
4. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Praktisk trening
Stikkord:
Påvirkninger, belønningsform, vanskelighetsgrad, føring av hund. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
Problemstillinger:
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle runderingen?
5. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Praktisk trening rundering. Valgfrie øvelser innenfor brukslydighetsøvelsene i NBF.
Stikkord:
Påvirkninger, belønningsform, vanskelighetsgrad, føring av hund. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
Problemstillinger:
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle runderingen/lydighetsøvelsene?
6. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Praktisk trening rundering. Valgfrie øvelser innenfor brukslydighetsøvelsene i NBF.
Stikkord:
Påvirkninger, belønningsform, vanskelighetsgrad, føring av hund. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
Problemstillinger:
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle runderingen/lydighetsøvelsene?
7. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Praktisk trening og plan for videre trening.
Stikkord:
Påvirkninger, belønningsform, vanskelighetsgrad, føring av hund. Gjennomgang av forrige økt, og praktisk trening utfra denne. Tips til videre trening for ekvipasjen når denne kommer tilbake til sitt eget treningsmiljø.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening under veildedning fra instruktør.
Problemstillinger:
Hva bør hundefører fokusere på fremover for å utvikle runderingen?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Regler for brukshundprøver, NBF. "Din Hund söker" - Sven Järverud, Gunvor af Klinteberg-Järverud
Krav til lærer/instruktør:
Erfaren instruktør innenfor rundering og brukslydighet, helst NKK instruktør brukshund trinn 2 eller 3
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Regler for brukshundprøver, NBF. "Din Hund söker" og "Din Hund Fortsetter" - Sven Järverud, Gunvor af Klinteberg-Järverud
Opplegg for evaluering:
Personlig tilbakemelding fra instruktør.