1423 Kartlegging av biologisk mangfold
Mål:
Gjøre kursdeltagerne i stand til å kartlegge plantelivet i fjellet. Det skal legges vekt på vekster (planter, mose, lav, sopp) og spesielle økologiske forhold i fjellet. Deltagerne skal også utvise en åpenhet mot andre deler av biologisk mangfold.
Målgruppe:
Medlemmer og andre interesserte som ønsker å lære mer om kartlegging av vekster i fjellet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Studieplanen er tenkt gjennomført ved et sammenhengende helgekurs (fredag kveld til søndag).
1. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 6
Tema:
Gjennomgang av eksisterende materiale angående topografi, geologi og kjente artsforekomster i de aktuelle områdene.
Stikkord:
Aktuelle biotoper, arter, planlegging av turer, innsamling av belegg, bruk av GPS. Korte introduksjoner om ulike tema.
Arbeidsform og gjennomføring:
Samtale med innledere. Gjennomføre planlagt tur.
Problemstillinger:
Hvordan få oversikt over aktuelle arter som kan forventes, vegetasjonstyper/naturtyper, over viktige delelementer i planlegging og gjennomføring av turer med målsetting om kartlegging?
2. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 6
Tema:
Artsobservasjoner i felt. Arbeide med ulike innfallsvinkler til hvordan identifisere arter og kvalitetssikre artsobservasjoner.
Stikkord:
Artskunnskap/identifisering av arter, kartfesting/bruk av GPS, belegg ved bilde eller innsamling av materiale. Innlegging av funn i Artsobservasjoner.no.
Arbeidsform og gjennomføring:
Samtale. Fordeling av oppgaver så alle får utføre forskjellige oppgaver. Læring gjennom praktisk øvelser.
Problemstillinger:
Hvordan kvalitetssikre artsobservasjoner? Hvilke krav bør et bilde som skal fungere som dokumentasjon på en artsregistrering ha? Hvilke opplysninger om økologi og voksested må registreres i felt?
3. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 2
Tema:
Innlegging av funn i Artsobservasjoner.no
Stikkord:
Praktisk bruk av Artsobservasjoner.no. Bearbeide data for innlegging.
Arbeidsform og gjennomføring:
Læring gjennom praktiske øvelser. Veiledning i bruk av dataverktøy.
Problemstillinger:
Kvalitetssikring av registreringer. Praktisk bruk av dataverktøy.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Norsk rødliste for arter, webside for Artsobservasjoner, tilgjengelige floraer, topografiske kart, geologiske kart.
Krav til lærer/instruktør:
Formell eller uformell kompetanse innen de ulike områdene.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Grundigere studier av den samme litteraturen.
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema