143 Slektsgransking
Mål, læringsmål
Deltakerne vil få grunnleggende innføring til hvordan å komme igang med slektsgransning. * Lære å bygge opp sitt eget slektstre
* Lære å lete og lese kirkebøker, bygdebøker og annen skriftelig kilde.
* Opplæring i registrering av slekt på data. Det trengs ingen forkunnskap annet enn å ha opplysninger om forfedre født ca 1930 eller tidligere.
Målgruppe og forkunnskaper
Målgruppe er kvinner og menn i alle aldre. Barn og ungdom er også interessert i dette. Det trengs ingen forkunnskap annet enn å ha opplysninger om forfedre født ca 1930 eller tidligere.
Kursinnhold
Samling 1:
- Bli kjent med kilder som: Digitalarkivet, kirkebøker, bygdebøker, folketellinger og andre relevante materialer. Sperrefrister for opplysninger pga. personvern m.v.
- Søk i databaser via My Heritage (slektsprogram) for å kunne søke både i inn og utland.
Samling 2:
- Deltakerene skal ha opplysninger om minst en av sine forfedre født senest 1930 da dette gjør det enklere å starte søk via digitalarkivet.
- Oppstart av slektsprogram data.
- Begynne registrering med seg selv og forfedre.
Samling 3:
- Registrering, jobbe med folketellinger og bygdebøker.
Samling 4:
- Registrering, scanning av bilder og lagring, og flette inn i slektsprogrammet.
Samling 5:
- Registrering, sette inn mer utfyllende opplysninger omkring enkeltpersoner.
Samling 6:
- Lære å ta ut slektstre og slektsbok fra data.
- For de som ikke har data er det også mulig å fullføre på papirutgaver og viftediagram.
Arbeidsmåte
- Instruksjon med lærer
- Gruppearbeid
- Diskusjon
- Demonstrasjon
- Praktisk trening/arbeid
- Studiesirkel (delvis med lærer)
Lenker til eksempler på kursprogram
Læringsressurser
- Digitalarkivet
- Bygdebøker
- Lokalhistoriske kilder/ bøker
- Folketelleinger
- My Heritage (slektsprogram på nett)
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.