143 Slektsgransking

Godkjent for 15-30 timer  |  5-15 deltakere

Mål, læringsmål

Deltakerne vil få grunnleggende innføring til hvordan å komme igang med slektsgransning. * Lære å bygge opp sitt eget slektstre
* Lære å lete og lese kirkebøker, bygdebøker og annen skriftelig kilde.
* Opplæring i registrering av slekt på data. Det trengs ingen forkunnskap annet enn å ha opplysninger om forfedre født ca 1930 eller tidligere.

Målgruppe og forkunnskaper

Målgruppe er kvinner og menn i alle aldre. Barn og ungdom er også interessert i dette. Det trengs ingen forkunnskap annet enn å ha opplysninger om forfedre født ca 1930 eller tidligere.

Kursinnhold

Samling 1:

  • Bli kjent med kilder som: Digitalarkivet, kirkebøker, bygdebøker, folketellinger og andre relevante materialer. Sperrefrister for opplysninger pga. personvern m.v.
  • Søk i databaser via My Heritage (slektsprogram) for å kunne søke både i inn og utland.

Samling 2:

  • Deltakerene skal ha opplysninger om minst en av sine forfedre født senest 1930 da dette gjør det enklere å starte søk via digitalarkivet.
  • Oppstart av slektsprogram data.
  • Begynne registrering med seg selv og forfedre.

Samling 3:

  • Registrering, jobbe med folketellinger og bygdebøker.

Samling 4:

  • Registrering, scanning av bilder og lagring, og flette inn i slektsprogrammet.

Samling 5:

  • Registrering, sette inn mer utfyllende opplysninger omkring enkeltpersoner.

Samling 6:

  • Lære å ta ut slektstre og slektsbok fra data.
  • For de som ikke har data er det også mulig å fullføre på papirutgaver og viftediagram.

Arbeidsmåte

  • Instruksjon med lærer
  • Gruppearbeid
  • Diskusjon
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid
  • Studiesirkel (delvis med lærer)

Lenker til eksempler på kursprogram

Læringsressurser

  • Digitalarkivet
  • Bygdebøker
  • Lokalhistoriske kilder/ bøker
  • Folketelleinger
  • My Heritage (slektsprogram på nett)

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.