1452 Førstehjelp - helg
Mål:
Gi en fordypende og bred kunnskap og øvelseerfaring i førstehjelp ved diverse skader og situasjoner som kan skje i speidersammenhang.
Gi kunnskap i beredskap, etikk og sikkerhet i forhold til førstehjelpsituasjoner.
Målgruppe:
Ledere i Norges speiderforbund
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 4
Timer uten lærer: 1
Tema:
NGF, i tillegg fremmedlegeme i luftveiene, hjerneslag, opptreden på skadested, fjerning av hjelm
Stikkord:
Registrering
Kursåpning
NGF
Varsling, riktig hjelp
Undersøkelse av hjelpeløs person
Bevisstløs, puster – puster ikke – hjertesykdom
HLR
Fremmedlegeme i luftveiene
Hjerneslag
Opptreden på skadested
Fjerning av hjelm
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlingen gjennomføres gjennom teori og praksis tilpasset kurssituasjonen og deltakerne
Problemstillinger:
Norsk Grunnkurs i Førstehjelp. (del av kurs, praktisk del holdes i senere samling)
Hvordan å varsle og få hjelp?
Hvordan å undersøke hjelpeløs person, bevisst, bevisstløs, hjertesykdom?
Fremmedlegeme i luftveiene, hva, hvordan?
Hjerneslag, informasjon, oppdage?
Fjerning av hjelm, risiko, å tenke på?
2. samling
Timer med lærer: 4
Timer uten lærer: 1
Tema:
Redningstjenesten i Norge, ledelse, pasientundersøkelse, sykdommer
Stikkord:
Redningstjenesten i Norge Enkel ledelse og pasientundersøkelse
Sirkulasjon
Diabetes/epilepsi/astma
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlingen gjennomføres gjennom teori og praksis tilpasset kurssituasjonen og deltakerne
Problemstillinger:
Hva er redningstjenesten i Norge?
Hvordan gjøres en pasientundersøkelse?
Viktig om sirkulasjonsystemet.
Hva er og hvordan fungerer diabetes, epilepsi og astma?
3. samling
Timer med lærer: 5
Timer uten lærer: 2
Tema:
Allergi, brann og frost, tur og leir, hjertestarter, praktisk øvelse
Stikkord:
Allergi, stikk og bitt
Brann og frostskader
Sykdom og skade på tur og leir
Førstehjelpsutstyr
D-HLR bruk av hjertestarter
Praktisk øvelse (HLR/D-HLR, pasient us, hjerte, dia, slag, astma/allergi)
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlingen gjennomføres gjennom teori og praksis tilpasset kurssituasjonen og deltakerne
Problemstillinger:
Førstehjelp ved allergi/stikk/bitt?
Førstehjelp ved frostskader og brann?
Førstehjelp ved sykdom og skade på tur og leir?
Hva finnes og hvordan brukes førstehjelputstyr?
Hvordan fungerer og hvordan å bruke HLR/D-HLR? Også i forhold til spørsmål ovenfor.
4. samling
Timer med lærer: 6
Timer uten lærer: 1
Tema:
Brudd og hodeskader (behandling), Psykiske reaksjoner hos barn og unge, Beredskap, Øvelse
Stikkord:
Psykiske reaksjoner hos barn og unge Brudd, bruddbehandling og hodeskader Beredskap i gruppe, etikk og sikkerhet Øvelse: HLR/D-HLR, rygg/nakke/hodeskader/pasientus/opptreden Evaluering og kursavslutning
Arbeidsform og gjennomføring:
Samlingen gjennomføres gjennom teori og praksis tilpasset kurssituasjonen og deltakerne
Problemstillinger:
Hvordan håndtere forskjellige psykiske reaksjoner hos barn og unge?\ Håndtering av brudd og hodeskader?
Hva er et brudd?
Hvordan fungerer beredskap i gruppe?
Hvordan skal man forholde seg til etikk og sikkerhet?
HLR/D-HLR i forhold til rygg-/nakke-/hodeskader
Opptreden ved førstehjelp.
Krav til lærer/instruktør:
Sykepleier eller tilsvarende.
Opplegg for evaluering:
Tilpasset etter kursets praktiske opplegg og rammer.
Norges speiderforbund bruker elektronisk spørreundersøkelse.