1469 Brukslydighet - konkurranserettet
Mål:
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap tilvarende innhold for å gjennomføre bruksprøve i klasse D
Deltakeren skal være i stand til å gjennomføre appelldelen av en bruksprøve i klasse D
Målgruppe:
Ekvipasjer som har som mål å starte på brukshundprøve i nær fremtid
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Det arbeides med en og en hund og fører, man tar utgangspunkt i hva de ønsker å perfeksjonere.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Lineføring/fri ved fot, kontakt
Stikkord:
Utgangsstilling, innsitt, posisjonering, holdning. Belønning, nøyaktighet i treningen
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje for å veilede og komme med forslag til videre trening
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Innkalling
Stikkord:
Bli, fart, innsitt, holdning. Belønning
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje for å veilede og komme med forslag til videre trening
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Forangående i line/fremadsending
Stikkord:
FVF, "gå frem", retning, stå. Oppdeling av øvelsen. Belønning
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje for å veilede og komme med forslag til videre trening
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Apport
Stikkord:
Bli, fart ut, opptak, fart inn, innsitt. Oppdeling av øvelsen, belønning
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje for å veilede og komme med forslag til videre trening
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hopp over hinder
Stikkord:
Fremhopp, sitt, tilbakehopp, innsitt. Oppdeling av øvelsen og belønning
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje for å veilede og komme med forslag til videre trening
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Budføring
Stikkord:
Sende hund til hjelpefører, innsitt, belønning hos hjelpefører, tilbakesending til fører.
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje for å veilede og komme med forslag til videre trening
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Kryp
Stikkord:
Ro i øvelsen, bevegelse, posisjon, belønning og motivasjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje for å veilede og komme med forslag til videre trening
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hals
Stikkord:
Få i gang halsen, jevn halsing, stille. Belønning/motivasjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Instruktør jobber med en og en ekvipasje for å veilede og komme med forslag til videre trening
Litteratur/materiell for deltakerne:
Konkurransereglement, diverse tilgjengelig litteratur
Krav til lærer/instruktør:
Instruktør som har trent og konkurrert på høyt nivå i bruks og lydighet