147 GPS OG Basecamp

Godkjent for 8-16 timer  |  5-15 deltakere

Mål, læringsmål

  • Hundefører skal få kunnskaper slik at han/hun kan ved bruk av GPS, legge eget spor i forbindelse med egen trening.
  • De skal få innføring i planlegging av konkurransespor.
  • Deltageren får en innføring i programvaren Basecamp, og praktisk bruk.

Målgruppe og forkunnskaper

Hundeførere som trener spor, og som ønsker å lære mer om mulighetene bruken av GPS gir i treningen.

Hundeførere som hjelper til med planlegging og gjennomføring av sporstevner.

Kursinnhold

Grunnleggende bruk av GPS
Stikkord:

  • Innstillinger og tilpasning av GPS
  • Menybruk og system
  • Aktuelle funksjoner
  • Kart og tilpasning
  • Veipunkt
  • Spor
  • Sporlogg
  • Praktisk bruk av GPS

Grunnleggende bruk av Basecamp som verktøy i forbindelse med planlegging av stevner.
Stikkord:

  • Oppsett av Basecamp programvaren.
  • Installasjon av kart
  • Import og eksport av sporlogger til/ fra GPS enheten.
  • Lage ruter/spor på Basecamp
  • Sette punkter i kartet. Navngi punktene

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Instruksjon med lærer
  • Forelesning
  • Gruppearbeid
  • Demonstrasjon
  • Praktisk trening/arbeid

Teori, demonstrasjon og egentrening under veiledning. Gruppearbeid.

Lenker til eksempler på kursprogram

Bruksanvisning for Garmin 62s
Programmet Basecamp

Krav til lærer/instruktør

Teoretisk og praktisk kompetanse om kart og GPS
Teoretisk og praktisk kompetanse om Basecamp

Læringsressurser

Bruksanvisning for Garmin 62s
Programmet Basecamp

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.