1472 Vinterklatrekurs
Mål:
Kurset skal gi en innføring i hvordan man kan bevege deg trygt i bratt terreng vinterstid. Deltakerne skal få en innføring i snøklatring og isklatring i tillegg til klatring på klippe under vinterforhold.
Målgruppe:
Deltakere med klatrekurs, brekurs eller tilsvarende erfaring, samt med klatreerfaring fra klippe og fjellerfaring vinterstid.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 3 til 9 deltakere.
1. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Presentasjon og teori
Stikkord:
Skredlære, turplanlegging, utstyr (utlevering av utstyr)
Arbeidsform og gjennomføring:
Presentasjoner, teorigjennomgang og diskusjon
Problemstillinger:
Hvordan planlegge og gjennomføre vinterklatreturer på is, snø og fjell?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Isklatring og skredlære
Stikkord:
Isklatring og mixklatring i juvet, skredlære/veivalg og innføring i bruk av sender/mottaker apparat
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis, øvelser og diskusjon
Problemstillinger:
Hvordan planlegge og gjennomføre vinterklatreturer på is, snø og fjell? Hvordan ta de riktige veivalgene? Hvordan unngå ulykker i isklatring?
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Ferdsel og teknisk klatring
Stikkord:
Teknisk klatring, isklatring, snøklatring, klatring på klippe under vinterforhold, snøkjennskap, veivalg i utsatt terreng og bivuakk i vinterfjellet (overnatting på en fjellhylle)
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis, øvelser og diskusjon
Problemstillinger:
Hvordan bevege seg trygt i bratt terreng vinterstid?
4. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Ferdsel og teknisk klatring
Stikkord:
Teksisk klatring, isklatring, snøklatring, klatring på klippe under vinterforhold, rappellering, snøkjennskap og veivalg i utsatt terreng
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis, øvelser og diskusjon
Problemstillinger:
Hvordan bevege seg trygt i bratt terreng vinterstid?
Krav til lærer/instruktør:
NF-godkjent instruktør
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
"Den lille skredboka", av Kjetil Brattlien "Skredfare", av Markus Landrø "Klatreboka", av Ragnar Bell
Opplegg for evaluering:
Evaluering underveis, med oppsummerende evaluering siste dagen