1486 Handlingsplan og org. utvikling
Mål:
Gjennom en kursrekke få innsikt og kunnskap om programsatsing i egen organisasjon, kompetanseoppbygging i fagsaker og naturvernmessig tematikk gjennom forelesninger og/eller bruk av Naturvernskolen.
Gi kunnskap og ferdigheter i å legge handlingsplaner for prioriterte satsingsområder og organisasjonsutvikling i frivillige organisasjoner.
Målgruppe:
Alle med interesse av naturvern og miljøsaker, særlig tilpasset medlemmer i NNV
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Tema avgrense og spesifiseres ved søknad om tilskudd.
Aktuelle tema kan være: (tidsbruken justeres i forhold til valg av tema.
Fiskeri, havbruk og nye marine næringer
Naturglede og reiseliv
Organisasjonsutvikling
Samarbeid og alliansebygging
Mineralnæringen
Fornybar Energi
Petroleum
Andre næringer
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Hundre år for Norsk Natur !
Stikkord:
Naturvernarbeid i nåtid, fortid og framtid med spissing mot valgt tema og lignende saker
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning. Hva sier Naturvernskolen om tema. Idedugnad og drøfting. Bruk av PC
Problemstillinger:
Tidligere erfaringer med tema og lignende saker.
2. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Kunnskapsinnhenting. Handlingsplan.
Stikkord:
Studiearbeid - hvordan lage en handlingsplan?
Hva er utfordringen?
Hva vil vi oppnå?
Hvordan skaffer vi kunnskapen vi trenger?
Hva kan skape naturglede i planarbeidet?
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning. Hva sier Naturvernskolen om tema. Idedugnad og drøfting. Bruk av PC
Problemstillinger:
Konklusjoner dokumenteres i skjema for Handlingsplan.
Presentasjon av konklusjoner og forankring i organisasjonen
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Plan for iverkseting av handlingsplan.
Stikkord:
Hva skal vi konkret gjøre?
Mår skal det gjennomføres?
Hvem skal delta?
Hvem skal lede den videre planlegging og gjennomføring?
Hvem tar ledelsen?
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning. Hva sier Naturvernskolen om tema. Idedugnad og drøfting. Bruk av PC
Problemstillinger:
Konklusjoner dokumenteres i skjema for Handlingsplan.
Presentasjon av konklusjoner og forankring i organisasjonen
4. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Gjennomføringsfasen og detaljplaner
Stikkord:
Har vi det utstyr, de personer og de ressurser som skal til?
Søknad om tilskudd?
Kan vi samarbeide med noen?
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning. Hva sier Naturvernskolen om tema. Idedugnad og drøfting. Bruk av PC
Problemstillinger:
Konklusjoner dokumenteres i skjema for Handlingsplan.
Presentasjon av konklusjoner og forankring i organisasjonen
5. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Øving og befaring i forbindelse med naturopplevelser og naturglede.
Stikkord:
Skaffe kunnskap om stedet, møteplasser og aksjonsområdet.
Hvordan skape naturglede?
Arbeidsform og gjennomføring:
Hva sier Naturvernskolen om naturopplevelse og naturglede. Idedugnad og drøfting. Bruk av kart og Naturbasen.
Problemstillinger:
Evaluering av planprosessen
Justering av konklusjoner dokumenteres i skjema for Handlingsplan.
Litteratur/materiell for deltakerne:
1. Naturvernskolen http://naturvernforbundet.no/skolen/
2. Styringsdokumenter og arbeidsprogram i organisasjonen
3. Offentlige dokumenter om saken
Krav til lærer/instruktør:
1. Ha kunnskap om studieforbund, formidling/pedagogikk/ ha kjennskap til data
2. Ha erfaring og kunnskap om NNV
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
1. Studieforbundet natur og miljø, nettsiden http://naturogmiljo.no/
2. Naturvernskolen http://naturvernforbundet.no/skolen/
3. Styringsdokumenter og arbeidsprogram i organisasjonen
4. Offentlige dokumenter om saken
Opplegg for evaluering:
Enkel evaluering:
1. Jeg har lært ........
2. Jeg er overrasket over .........
3. Jeg vil vite mer om ..........
4. Jeg vil engasjere meg ............