1512 Grunnferdigheter hos hund og eier
Mål:
Utvikle et godt samarbeid mellom fører og hund, inn under dette faller utviklingen av eiers trenerferdigheter. Ekvipasjen skal lære grunnmomenter som er viktig i alle konkurranseformer, som de bygger videre på.
Målgruppe:
Alle hunder i alle aldre
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Bli kjent med deltakerne og se hvor langt de er kommet i treningen med sin hund
Stikkord:
Operant- og klassisk betining, forsterker og straffere, treningsmetoder
Arbeidsform:
Teori ca 1 time og praksis ca 1 time
Problemstillinger:
Hvordan legger man opp fornuftig trening?
Belønningsutvikling som redskap i treningen
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Belønningsutvikling hos eier. Hunden skal velge å være med eier.
Stikkord:
Belønne med leke eller godbit. Frikommando. Løpe rundt gjennstand. Rygge.
Arbeidsform:
Praktisk trening/opplæring med veiledning.
Problemstillinger:
Hvordan motivere hunden til å være med eier?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Shaping
Stikkord:
Ikke lokke hunden. Innlæring av utgangsstilling, omvendtlokking og anvendelsen av denne øvelsen, innkallingtreninger to og to i par.
Arbeidsform:
Praksis trening/opplæring to og to, med veiledning fra instruktør
Problemstillinger:
Bevisstgjøre eier om shaping, når shaper man, når er det lokking?
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Shaping og timing
Stikkord:
Hoppstå. Sitt og bli, raske nedsitter, dekk og bli og raske neddekk. Baklengsmasj event. ineføring for de som har kommet så langt.
Arbeidsform:
Praksis trening/opplæring to og to, med veiledning fra instruktør
Problemstillinger:
Utvikle sine egne trenerferdigheter.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Shaping og timing, repetisjon
Stikkord:
Lekutvikling, holde fast på gjenstand og repetere klossen.
Arbeidsform:
Praksis trening/opplæring to og to, med veiledning fra instruktør. Demonstrer lekutvikling.
Problemstillinger:
Hvordan øke kriteriene?
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Shaping og kjeding
Stikkord:
Løpe ut til target, fri ved fot og kjeding av momenter
Arbeidsform:
Praksis trening/opplæring to og to, også en og en.
Problemstillinger:
Hvordan øke kriteriene?
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Øke kriterinene og kjeding
Stikkord:
Fri ved fot. Avstandsbedømmelse, stimuluskontroll på stå under baklengsmasj. Kjeding av valgfrie momenter.
Arbeidsform:
Praksis to og to med veiledning fra instruktør.Trener/lærer kjeding en og en om det er tid.
Problemstillinger:
Oppnå stimuluskontroll på atferder.
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Repetisjon av tidligere samlinger.
Stikkord:
Åpen samling, ekvipasjene vil få mulighet til å gå igjennom øvelser de ønsker mer hjelp til å utvikle.
Teori.
Arbeidsform:
Praksis to og to med veiledning fra instruktør.
Problemstillinger:
Ekvipasjens ønske om videreutvikling, hva er veien videre etter endt kurs.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Lydighetstrening i teori og praksis av Cecilie Køste og Morten Egtvedt.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Opplegg for evaluering:
Leverer ut spørreskjema ved endt kurs.