1543 Redningshundekvipasjer i NRH
Mål:
- Overordnet mål: Å bli en ressurs for Redningstjenesten i Norge.
- Utvikle og forbedre alle ledd i utdanningsprogrammet for NRH med spesiell vekt på søksøvelsene spor og rundering.
- Få mer praktisk erfaring rundt taktiske søk.
- Lære å lese sin egen og andres hunder.
- Få en bredere erfaring på ulike problemer og løsninger som kan oppstå i søksøvelsene.
- Gjennomføre alle leddene i utdanningsprogrammet til NRH.
- Få mer praktisk erfaring rundt taktiske søk.
Målgruppe:
Alle medlemmer i Norske redningshunder som har som mål å bli en ressurs for Redningstjenesten i Norge.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Kursplanen er satt opp for en måned med til sammen 8 samlinger.
En ukekveld med 4 timers varighet og lørdag/søndag med 6 timers varighet.
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Søksøvelser
Stikkord:
Nytt terreng. Rundering og spor. Lese hunden under arbeid. Lære og vurdere vind og fert. Samarbeid, belønning, motivasjon og forsterkning av adferd hos hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon, observasjon av andre deltagere, praktisk øvelser med egen hund under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Nye omgivelser for hunden å arbeide i som er utfordrende både for hund og eier, og som er et ekstra moment i forhold til de kompliserte søksøvelsene i seg selv. Lese hvordan hunder jobber i nytt miljø og med ulike utfordringer. Hvordan belønne egen og andres hund riktig?
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Søksøvelser
Stikkord:
Nytt terreng. Rundering og spor. Lese hunden under arbeid. Lære og vurdere vind og fert. Samarbeid, belønning, motivasjon og forsterkning av adferd hos hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon, observasjon av andre deltagere, praktisk øvelser med egen hund under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Nye omgivelser for hunden å arbeide i som er utfordrende både for hund og eier, og som er et ekstra moment i forhold til de kompliserte søksøvelsene i seg selv. Lese hvordan hunder jobber i nytt miljø og med ulike utfordringer. Hvordan belønne egen og andres hund riktig?
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Søksøvelser
Stikkord:
Nytt terreng. Rundering og spor. Lese hunden under arbeid. Lære og vurdere vind og fert. Samarbeid, belønning, motivasjon og forsterkning av adferd hos hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon, observasjon av andre deltagere, praktisk øvelser med egen hund under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Nye omgivelser for hunden å arbeide i som er utfordrende både for hund og eier, og som er et ekstra moment i forhold til de kompliserte søksøvelsene i seg selv. Lese hvordan hunder jobber i nytt miljø og med ulike utfordringer. Hvordan belønne egen og andres hund riktig?
4. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Søksøvelser
Stikkord:
Nytt terreng. Rundering og spor. Lese hunden under arbeid. Lære og vurdere vind og fert. Samarbeid, belønning, motivasjon og forsterkning av adferd hos hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon, observasjon av andre deltagere, praktisk øvelser med egen hund under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Nye omgivelser for hunden å arbeide i som er utfordrende både for hund og eier, og som er et ekstra moment i forhold til de kompliserte søksøvelsene i seg selv. Lese hvordan hunder jobber i nytt miljø og med ulike utfordringer. Hvordan belønne egen og andres hund riktig?
5. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Søksøvelser
Stikkord:
Nytt terreng. Rundering og spor. Lese hunden under arbeid. Lære og vurdere vind og fert. Samarbeid, belønning, motivasjon og forsterkning av adferd hos hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon, observasjon av andre deltagere, praktisk øvelser med egen hund under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Nye omgivelser for hunden å arbeide i som er utfordrende både for hund og eier, og som er et ekstra moment i forhold til de kompliserte søksøvelsene i seg selv. Lese hvordan hunder jobber i nytt miljø og med ulike utfordringer. Hvordan belønne egen og andres hund riktig?
6. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Søksøvelser
Stikkord:
Nytt terreng. Rundering og spor. Lese hunden under arbeid. Lære og vurdere vind og fert. Samarbeid, belønning, motivasjon og forsterkning av adferd hos hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon, observasjon av andre deltagere, praktisk øvelser med egen hund under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Nye omgivelser for hunden å arbeide i som er utfordrende både for hund og eier, og som er et ekstra moment i forhold til de kompliserte søksøvelsene i seg selv. Lese hvordan hunder jobber i nytt miljø og med ulike utfordringer. Hvordan belønne egen og andres hund riktig?
7. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Søksøvelser
Stikkord:
Nytt terreng. Rundering og spor. Lese hunden under arbeid. Lære og vurdere vind og fert. Samarbeid, belønning, motivasjon og forsterkning av adferd hos hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon, observasjon av andre deltagere, praktisk øvelser med egen hund under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Nye omgivelser for hunden å arbeide i som er utfordrende både for hund og eier, og som er et ekstra moment i forhold til de kompliserte søksøvelsene i seg selv. Lese hvordan hunder jobber i nytt miljø og med ulike utfordringer. Hvordan belønne egen og andres hund riktig?
8. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Søksøvelser
Stikkord:
Nytt terreng. Rundering og spor. Lese hunden under arbeid. Lære og vurdere vind og fert. Samarbeid, belønning, motivasjon og forsterkning av adferd hos hunden
Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon, observasjon av andre deltagere, praktisk øvelser med egen hund under veiledning av instruktør
Problemstillinger:
Nye omgivelser for hunden å arbeide i som er utfordrende både for hund og eier, og som er et ekstra moment i forhold til de kompliserte søksøvelsene i seg selv. Lese hvordan hunder jobber i nytt miljø og med ulike utfordringer. Hvordan belønne egen og andres hund riktig?
Litteratur/materiell for deltakerne:
"Spårhunden og lukterna" av Lars Felt
Godkjenningsprogrammet for Norske Redningshunder
Krav til lærer/instruktør:
Godkjent instruktør,eller instruktør under opplæring i Norske Redningshunder.
Tidligere hundefører med bred erfaring fra praktisk ettersøkning for Norske Redningshunder
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
"Spårhunden og lukterna" av Lars Felt Godkjenningsprogrammet for Norske Redningshunder
Opplegg for evaluering:
Spørreskjema etter samlingene pr. mail.