1545 Rypejakt - opplæring
Mål:
- Rekruttere nye rypejegere. Følge opp nye jegere, og bidra til at jegere som har fullført jegerprøven kommer seg ut på jakt. Sammenkoble teorien fra jegerprøven inn i den praktiske jaktutøvelsen.
- Holdningsmål: Lære om sikkerjakt og våpenbehandling. Lære om etisk/human jakt.
- Kunnskapsmål: Lære om våpenet; spesifikasjoner og stell. Lære om lover og regler i forbindelse med rypejakt. Lære biologi/anatomi om ryper. Lære om jaktsituasjoner, skuddplass. Lære om behandling av feldt vilt.
- Kompetansemål: Lære praktisk utførelse av rypejakt. Lære å ta avgjørelser under jakt og på skuddplass. Lære å behandle felt vilt.
- Holdningsmål: Lære om sikkerjakt og våpenbehandling. Lære om etisk/human jakt.
Målgruppe:
Nye jegere / nybegynnere / usikre jegere. Kan tilpasses ungdom og damer.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Støkkjakt uten hund.
Fordel med små grupper, gjerne flere grupper, men må ulike områder.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Før jakten
Stikkord:
Forberedelse til jakten, gjennomgang av temaer som:
- Jaktområde
- Kart, kompass og retning
- Sikkerhet på jakt
- Human jakt
- Våpenstell før og etter jakt
- Etikk
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og diskusjon.
Problemstillinger:
Viktig å værer sikker på at alle forstår hvordan en skal opptre i ulike jaktsituasjoner.
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Rypejakt i praksis
Stikkord:
- Praktisk utførelse av rypejakten med veiledning fra erfaren jeger: Hvordan finne rypa? Skudd og treff. Behandling av felt vilt.
- Problemstillinger som dukker opp underveis diskuteres og vurderes som gruppe.
- Veileder tar deltakere med i avgjørelser, slik at de lærer å ta gode avgjørelser senere.
- Sikkerhet på jakt
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis med veiledning og teoretisk oppfølgning om nødvendig
Problemstillinger:
Sikkerhet på jakt
3. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Rypejakt i praksis
Stikkord:
- Praktisk utførelse av rypejakten med veiledning fra erfaren jeger.
- Problemstillinger som dukker opp underveis diskuteres og vurderes som gruppe.
- Veileder tar deltakere med i avgjørelser, slik de lærer å ta gode avgjørelser senere.
- Sikkerhet på jakt
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis med veiledning og teoretisk oppfølgning om nødvendig
Problemstillinger:
Sikkerhet på jakt
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Etter jakten
Stikkord:
- Våpenstell etter jakt
- Behandling av felt vilt
- Døgngrader og oppbevaring
- Frysing og lagring
- Rypens anatomi
- Flå rype
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk gjennomgang og utførelse i praksis med veiledning
Problemstillinger:
Sikkerhet på jakt
Litteratur/materiell for deltakerne:
Kart over området. Alle som skal bære våpen må ha gjennomført og bestått jegerprøven.
Nytt jeger hefte: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/34311016.PDF
Krav til lærer/instruktør:
Bestått jegerprøve og flere års erfaring som jeger. Alle kurs i regi av NJFF er bonus, som f.eks halgemerket, jegerprøveinstruktør, hagleinstruktør etc.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
ABC for jegerprøven.
Jegerprøven med Norges Jeger- og Fiskerforbund.
Nytt jeger hefte: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/34311016.PDF\\ Arnulf Arnesen: Småviltjakt.
Magne Søilen: Jaktvåpen.
Johan B. Steen: Ryper.
Opplegg for evaluering:
Muntlig eller skriftlig. Valgfritt.