1551 Rundering- viderekomne, helg
Mål:
Gi deltagere mer kunnskap om rundering og motivasjon til å delta i konkurranser.
Målgruppe:
Ekvipasjer som har grunnarbeidet inne i rundering, og ønsker å utvikle seg videre.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Kurset rettes spesielt mot ekvipasjer som ønsker å konkurrere/trenger mer trening for høyere klasser innen spesialøvelsen rundering i Nordisk program.
1. samling
Timer med lærer: 9
Tema:
Praktisk trening, tilpasses hver enkelt ekvipasje
Stikkord:
Bringkobbel/meldingsdel, når bruker man hva? Tomslag, fert, utholdenhet. Figurant arbeid og hundeførers oppgaver på midtlinja. Skogslydighet.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk opplæring med individuell veiledning, en og en ekvipasje. Hundeførerne er figuranter for hverandre. Evaluering av hver ekvipasje.
Problemstillinger:
Belønningsteknikker - hva liker din hund? Hvordan trene inn utholdenhet ved flere slag uten belønning? Motivasjon hos hunden- hvordan beholde denne ved flere tomslag og uten belønning?
2. samling
Timer med lærer: 9
Tema:
Praktisk trening, videreutvikle fra dagen før
Stikkord:
Bringkobbel/meldingsdel, når bruker man hva? Tomslag, fert, utholdenhet. Figurant arbeid og hundeførers oppgaver på midtlinja. Hvordan trene konkurranse-rettet.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk opplæring med individuell veiledning, en og en ekvipasje. Hundeførerne er figuranter for hverandre. Evaluering av den enkelte ekvipasje og hvordan trene videre framover.
Problemstillinger:
Belønningsteknikker - hva liker din hund? Hvordan trene inn utholdenhet ved flere slag uten belønning? Motivasjon hos hunden- hvordan beholde denne ved flere tomslag og uten belønning?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Anbefaler "Rundering i teori og praksis" av C.Køste og M.Egtvedt
Krav til lærer/instruktør:
Teoretisk kunnskap, bred praktisk erfaring fra runderingsarbeid. Har konkurrert/konkurrerer aktivt.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Lydighetstrening i teori og praksis. Rundering i teori og praksis. Begge av Morten Egtvedt og Cecilie Køste
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema ved kursslutt.