1559 Kartlegging av planter
Mål:
- Deltakerne lærer å kartlegge flest mulig planter innen ruter på 1x1km.
- lære å legge plantene inn på Artsobservasjoner.
- Lære om hvordan å finne nye planter som ikke er funnet i området før.
- Lære om hvordan vi presser planter og praktisere dette.
Målgruppe:
Botanisk interesserte personer. Almen botanisk kunnskap er nødvendig da tilstrekkelig høy kvalitet er nødvendig på grunn av innleggelse i Artsobservasjoner.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Kartlegging av planter i utvalgt rute (ruter).
Stikkord:
Arbeidsfordeling:
En sjekker UTM. En skriver plantenavn på liste. To finner belegg. To ser etter nye planter.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid og læring gjennom praksis
Problemstillinger:
Hvordan tilegne oss tilstrekkelig kunnskap?
Er vi for raske i bestemmelse av plantene?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Kartlegging av planter i utvalgt rute( ruter).
Stikkord:
Arbeidsfordeling:
En sjekker UTM. En skriver plantenavn på liste. To finner belegg. To ser etter nye planter.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid og læring gjennom praksis
Problemstillinger:
Hvordan tilegne oss tilstrekkelig kunnskap?
Er vi for raske i bestemmelse av plantene?
3. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Kartlegging av planter i utvalgt rute (ruter).
Stikkord:
Arbeidsfordeling:
En sjekker UTM. En skriver plantenavn på liste. To finner belegg. To ser etter nye planter.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid og læring gjennom praksis
Problemstillinger:
Hvordan tilegne oss tilstrekkelig kunnskap?
Er vi for raske i bestemmelse av plantene?
4. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Kartlegging av planter i utvalgt rute (ruter).
Stikkord:
Arbeidsfordeling:
En sjekker UTM. En skriver plantenavn på liste. To finner belegg. To ser etter nye planter.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid og læring gjennom praksis
Problemstillinger:
Hvordan tilegne oss tilstrekkelig kunnskap?
Er vi for raske i bestemmelse av plantene?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Floraer. Kartgrunnlag. GPS. Plantepresser. Pressepapir, mellomleggspapir. PC til innlegging på Artsobservasjoner.
Krav til lærer/instruktør:
Botanisk kunnskap på høyt nivå.
Opplegg for evaluering:
Oppsummering siste dagen.