1563 Moser i kalkområder
Mål:
- Øke kunnskapen om moser i dårlig underøkte områder i Agder.
- Gi økt artskunnskap og lære å finne fram til viktige områder for moser i kalkområder i fjellet.
- Gi økt interesse for moser i Agder
Målgruppe:
Agder Botaniske Forening, kurset vil være åpent for alle interesserte.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 30
Timer uten lærer: 10
Tema:
Feltregistrering av moser, finne fram til typiske kalkrevende arter av moser. Bruk moser som indikatorer for kalk og verdifulle områder for biologisk mangfold.
Stikkord:
Innsamlingsteknikk, hva skal noteres (økologi), hvordan stedfeste (bruk av GPS), lage etiketter, hvordan ivare ta moser for dokumentasjon på et naturhistorisk museum.
Arbeidsform og gjennomføring:
Veiledning, praktisk innsamling og artsbestemmelse i felt. Etterarbeid med kontrollbestemmelse, etikettering mm.
Problemstillinger:
Hvordan finne fram til viktige områder for moser i kalkområder i høyfjellet? Kan vi finne gode indikatorarter bl.a. blant karplanter, eller er det mulig å finne gode indikatorarter blant mosene?
2. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 5
Tema:
Etterarbeid, klargjøre innsamlet materiale for innlegging i et herbarium ved et naturhistorisk museum (Oslo/Kristiansand)
Stikkord:
Nedlasting av koordinater fra GPS, bruk av dette til etikettering og klargjøring for innlegging i Artsdatabanken.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag. Veiledning, praktisk arbeid.
Problemstillinger:
Hvorfor kartlegge og dokumentere mosemangfold? Hvor finne ut hva som er kjent om utbredelse og økologi om moser? Påvirkningfaktorer, beite, klima, endringer i bruk av områder.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Bladmossor: Sköldmossor - blåmossor. Bryophyta: Buxbaumia - Leucobryum Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna.
Hallingbäck, Hedenäs, Lönnell och Weibull, ArtDatabankenTomas Hallingback Mossor En felthåndbok
Krav til lærer/instruktør:
Gode kunnskaper i artsbestemmelse og økologi om moser.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Bladmossor: Kompaktmossor - kapmossor. Bryophyta: Anoectangium - Orthodontium Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna.
Rolf, Maria (red), ArtDatabanken
Opplegg for evaluering:
Lage evalueringsskjema som deles ut til deltagere på slutten av kurset.