1565 Florakartlegging.
Mål:
Lære deltagerne å kartlegge på et kvalitetsnivå som tilfredsstiller Artsobservasjoner.no.
Målgruppe:
Botanikkinteresserte personer med grunnleggende botanisk kompetanse.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Samfunnet har behov for personer som er kvalifisert til å kartlegge floraen. Kartleggingen kan deretter bli en del av grunnlaget for arealforvaltning av ulike slag.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Informasjon om opplegget som er planlagt gjennomført. De gjelder topografi, geologi, alle vekster og spesielle vekster som er viktig for området i tillegg til kjente forekomster av aktuelle vekster.
Stikkord:
Oppsummerer arbeidet fra tidligere år. Presentasjon av kartlegging, innsamling, pressing, etikettering og kartleggingsmetodikk. Bruk av GPS og utarbeida kartmateriale. Utvalg av rødlistearter, svartlistearter og oversikt over vekster totalt i området.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, samtale eventuelt gruppearbeid.
Problemstillinger:
Stort kunnskapsbehov hos deltagerne. Kort tid til gjennomgang. Kvalitetssikring av materialet
2. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Informasjon om dagens kartlegging på morgen. Om kvelden etterarbeid etter dagens tur.
Stikkord:
Felles informasjon. Svar på spørsmål. Oppfølging av tema nevnt på første møte. Gjennomgang av blomstergrupper som gras, halvgrasfamilien.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Tilgjengelig kursleder som kan gi veiledning.
Problemstillinger:
Oppfølging av kvaliteten på kartleggingsarbeidet. Oppfølging av hver enkelt deltager.
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Informasjon om dagens kartlegging. Om kvelden etterarbeid etter dagens tur.
Stikkord:
Felles informasjon. Svar på spørsmål. Oppfølging av tema nevnt over.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, individuelt arbeid og arbeid i grupper.
Problemstillinger:
Kvalitet på bestemmelser. Oppfølging av hver enkelte deltagere.
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Informajon om dagens kartlegging. Om kvelden etterarbeid etter dagens tur.
Stikkord:
Felles informasjon. Svar på spørsmål.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, individuelt arbeid og samarabeid i grupper.
Problemstillinger:
Få oversikt over innsamlingen som er foretatt. Kvalitetssikre data som er lagt inn. Oppfølging av hver enkelt deltager.
5. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Felles kartleggingsdag til utvalgt lokalitet.
Stikkord:
Informasjon om utvalgt lokalitet. Planter som det er aktuelt å finne, evt lete etter. Organisering av deltagere og avgrense området som de ulike gruppene skal arbeide i. Evaluering av kartleggingsarbeidet.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning. Kartlegging utført i grupper.
Problemstillinger:
Kvalitetssikring av kartleggingsarbeidet og innsamling av belegg. Oppfølging av deltagerne.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Floraer av ulike slag, utarbeida kartmateriale, Artsobservasjoner
Krav til lærer/instruktør:
Person med god botanisk kompetanse.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Samme som over, men større utvalg av floraer.
Opplegg for evaluering:
Opplegget evalueres sammen med deltagerne siste dagen. Det arrangeres også et kurs med ferdigstilling av materialet der det også evalueres.