1569 Blodspor og ettersøk - grunnkurs
Mål:
Gi deltakerne teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter for blodsportrening av egen hund. Enkel innføring i skuddplassundersøkelse.
Målgruppe:
Jegere som ønsker å utdanne ettersøkshunder. Hundeeiere med ønske om positiv og nyttig aktivisering av seg selv og sin hund. Jegere som ønsker litt innføring i skuddplassundersøking.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
5 deltakere pr instruktør
Eventuelle merknader:
Weekendkurs
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Presentasjon og teori
Stikkord:
Hva er målet for sportreninga? Hva er et kunstig blodspor? Hva er et ettersøksspor? Forskjellige innlæringsteknikker. Motivasjon og belønning, motivasjon for å gå spor, begynneropplæring og egnet utstyr.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag med Power Point, video, white-board og diskusjon
Problemstillinger:
Hvorfor det er viktig å ha et mål med treninga? Positiv innlæring gir best resultat - hunden må være motivert for oppgaven. Hvilken belønning fungerer best på de forskjellige hundene?
2. samling
Timer med lærer: 8
Tema:
Praktisk sporarbeid
Stikkord:
Komme igang: Vi legger slepespor. Vi legger blodspor. Hvordan gjør vi det? Alle hunder får gå et enkelt blodspor. Treningstips, luktesans og fertforhold
Teori: Ettersøk, skuddplassundersøking.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk trening med veildning og diskusjon. En time teori etter lunch med ettersøk.
Problemstillinger:
Hva gjør vi om hunden ikke viser interesse for å gå sporet? Flere måter å komme igang på. Hvordan påvirker temperatur, fuktighet og underlag sporet? Hva kan vi finne på skuddplass?
3. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Teori og praktisk sporarbeid
Stikkord:
Observere en ferdig utdannet hund gå et treningsspor lagt etter konkurransereglene.
Praksis: Vi øker vanskelighetsgraden på sporet - lengde, vinkler, alder. Alle legger et fullverdig blodspor med alle momenter.
Teori: Vegen til godkjent ettersøkshund (blodsporprøve - fersksporprøve), flere treningstips. Diskusjon
Arbeidsform og gjennomføring:
Observasjon og praktisktrening med veiledning. Teori og diskusjon
Problemstillinger:
Hva gjør vi for å få hunden til å spore i et behagelig tempo? Treningsstrategi videre for hver enkelt.
Litteratur/materiell for deltakerne:
"Fra hvalp til fullt godkjent ettersøkshund" NJFF
"Blodspor en liten innføring" av Halvor Størmer
Krav til lærer/instruktør:
Person med bred erfaring i trening og føring av egen hund på blod- og ferskspor, og grunnleggende undervisningskompetanse. Videregående ettersøkskurs. NJFF Jakt og fiskesenter.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
"Ettersøk av skadet hjortevilt" av Børre Pettersen og Stein Lier-Hansen
"Ettersøkshunden, trening og godkjenningsprøver" av Anne Buvik "At arbejd med schweisshunde" av Niels Søndergaard.
Regelverk for blodsporprøver og fersksporprøver (NKK)
Opplegg for evaluering:
Grunndig gjennomgang av hver enkelt ekvipasje, diskusjon og utfylling av eget skjema