1573 Riflekurs jegere
Mål:
Hver enkelt jeger skal bli trygg på sitt eget jaktvåpen, og utøvelsen av sikre skudd mot storvilt.
Hver jeger skal føle seg skikket til å dra ut på jakt.
Kurset skal bidra til enda færre skadefellinger.
Målgruppe:
For alle interesserte jegere/skyttere
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Avdekking av behov for instruksjon. Praktisk skyting med instruksjon. Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut fra individuelle ønsker/utfordringer
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere. Praktisk skyting med instruksjon. Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere. Praktisk skyting med instruksjon. Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
Problemstillinger:
- Det trenger ikke samhandle mellom jegerens opplevde ferdigheter og det instruktør opplever av ferdigheter. Det er derfor instruktørs oppgave å se nye utfordringer for hver deltaker.
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere. Praktisk skyting med instruksjon. Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
Problemstillinger:
- Det trenger ikke samhandle mellom jegerens opplevde ferdigheter og det instruktør opplever av ferdigheter. Det er derfor instruktørs oppgave å se nye utfordringer for hver deltaker.
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere. Praktisk skyting med instruksjon. Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
- Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
Problemstillinger:
- Det trenger ikke samhandle mellom jegerens opplevde ferdigheter og det instruktør opplever av ferdigheter. Det er derfor instruktørs oppgave å se nye utfordringer for hver deltaker.
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Avdekking av behov for instruksjon for nye deltakere. Praktisk skyting med instruksjon. Sikkerhetsgjennomgang på skytebanen.
Stikkord:
- Gjennomgang med hver enkelt jeger/skytter hva de selv ønsker instruksjon i, ut i fra individuelle ønsker/utfordringer. Spesiell gjennomgang med nye deltakere.
- Praktisk skyting, instruktør ser på skytestilling og utøvelse av sikkerhet. Instruerer i riktig skytestilling, samt sikkerhet. Annet som måtte følge.
-Praktisk skyting og øvelse av det instruktør foreslår av endringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk, individuelt
Problemstillinger:
- Det trenger ikke samhandle mellom jegerens opplevde ferdigheter og det instruktør opplever av ferdigheter. Det er derfor instruktørs oppgave å se nye utfordringer for hver deltaker.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Eventuelt kopier av noe av NJFFs instruktørmateriale
Krav til lærer/instruktør:
Rifleinstruktør/Habil og god rifleskytter
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Eget materiell som instruktør har tilgang på i foreningen
Opplegg for evaluering:
Alle deltakere får mulighet til å komme med en egen evaluering til kurset/opplegget. Hva kunne vært annerledes? Var det for mye eller for lite av noen tema?