1578 Spor- hard underlag/beferdet miljø
Mål:
- Gi deltagerne mer kunnskap om sporing med hund på hardt underlag i beferdet miljø.
- Hundeførerne skal klare å lage delmål og målsettning innenfor sin sportrening(treningsdagbok)
- Hunden skal kunne spore på hardt underlag med variert liggetid.
- Hunden skal gå spor som skal inneholde underlagsskifte, vinkler og gjenstander.
- Individuelle målsettning som liggetid, lengde, forstyrrelser utfra hundens ferdighetsnivå
Målgruppe:
Medlemmer av Norske Redningshunder(NRH)
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Spor og avklaring av deltagernes nivå og forventning
Stikkord:
Forventninger til kurset
Mål, delmål og målsetning i treningsplanlegging
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk undervisning og diskusjon
Problemstillinger:
Begrepsavklaring
Planlegging
2. samling
Timer med lærer: 9
Tema:
Sporinnlæring
Stikkord:
Hardt underlag
Belønning Positivitet
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktiske øvelse med instruksjon
Problemstillinger:
Lineføring
Belønning
Intensitet
3. samling
Timer med lærer: 9
Tema:
Sporutvikling
Stikkord:
Hardt underlag
Markering på gjenstand
Belønning
Positivitet
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk øvelse med instruksjon
Problemstillinger:
Lineføring
Markering på gjenstander
Belønning
Intensitet
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Den viktige leken
Stikkord:
Leke innlæring
Hvilke relasjoner skaper leken?
Hvordan bruke leken til å forstå/lære å kjenne sin hund?
Rett forsterker
Bytte
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk undervisning med multimedia
Problemstillinger:
Lekens betydning
Hvorfor leker hunden?
Hvordan leker du med hunden?
Bytte og avlevering av leke
Fokus på gjenstand/leke
5. samling
Timer med lærer: 9
Tema:
Sporutvikling og fokus
Stikkord:
Videreutvikling av spor med overganger, vinkler, liggetid og lengde
Belønning i sporet
Markering på gjenstand
Fokus
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praktisk øvelse med instruksjon
Problemstillinger:
Treningsplanlegging
Lineføring
Sportap
Intensitet
Markering på gjenstand
Fokus
6. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Sporutvikling og testing av målsetning
Stikkord:
Har deltagaren nådd sine målsetninger?
Test av målsetning
Bruk av GPS under sportrening
Filming av ekvipasjene
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoretisk undervisning, filming av praktisk gjennomføring og felles gjennomgang av filming
Problemstillinger:
Nådde hundefører og hund målsetningen?
Bruk av GPS
Bruk av filming
Test av fokus
Litteratur/materiell for deltakerne:
Sporhunden och lukterna, Lars Fâlt, Tobias Gustavsson, Jens Karlsson, Jessica Åberg
Krav til lærer/instruktør:
Godkjent instruktør med spesialsøkskunnskap
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Sporhunden och lukterna, Lars Fâlt, Tobias Gustavsson, Jens Karlsson, Jessica Åberg
Opplegg for evaluering:
Felles muntlig evaluering