1585 Klikkertrenerutdannelse

Mål:

  • Å gi deltakerne en grundig innføring i klikkertrening.
    • å lære hvordan deltakerne kan forme fram nye adferder.
    • å lære å sette riktige kriterier i treningen.
    • lære om stimuluskontroll - hvordan lære inn sikre kommandoer.
    • lære baklengskjeding - et sentralt tema når man klikkertrener.
    • fremvining av eget praktisk arbeid samt teorioppgave.

Målgruppe:

Alle mennesker som liker å trene hund

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
  • Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for maks 8 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader:

Det legges opp til selvstudier mellom samlingene, både praktisk og teoretiske. Egentrening av sin hund er omfattende.

1. samling

Timer med lærer: 14

Tema:

Grunnferdigheter og shaping

Stikkord:

Første helg på kurset legges det størst vekt på å forme fram nye adferder. Du lærer å bruke fri-shaping og targeting for å forme fram nye adferder hos hunden. Du får også en grundig innføring i grunnferdighetene, positiv og negativ forsterkning og de 4 hemmelighetene for å bli en supertrener. Vi går gjennom grunnferdighetsskjemaet. Skjemaet er nivåtilpasset slik at du kan velge det nivå du vil jobbe på og de øvelser du ønsker å gå opp i eksamen. Egen trening til neste samling med shaping og targeting.

Arbeidsform og gjennomføring:

Foredrag samt felles og enkeltvis praktisk trening med veiledning.

Problemstillinger:

Hvordan former jeg frem adferder? Hvilke adferder er grunnferdigheter? Hvilke er de 19 grunnferdighetene, og hvorfor trenger jeg de?

2. samling

Timer med lærer: 14

Tema:

Kriterier -å sette, -å holde, -utvurdere

Stikkord:

Andre helg på kurset legges det størst vekt på å lære å sette riktige kriterier i treningen. Sentrale temaer er 80%-regelen, loggføring av trening og å lage gode kriterieplaner. I tillegg fortsetter vi treningen på grunnferdighetene som vi begynte med første helg. Vi går også gjennom forskjellige innlæringsteknikker og strategisk levering av forsterker. Her går vi gjennom de praktiske øvelser du valgt til eksamensoppgave, og egentrening av grunnferdighetene du valgt til neste samling. Du lærer deg å praktisere 80 % regelen og loggføre din trening, Du praktiserer og trener med disse teknikker til neste samling.

Arbeidsform og gjennomføring:

Foredrag samt felles og enkeltvis praktisk trening med veiledning.

Problemstillinger:

Hvordan trener jeg med 80 % regelen? Hvordan setter jeg riktige kriterier?

3. samling

Timer med lærer: 14

Tema:

Sikkre kommandoer

Stikkord:

Tredje helg er hovedtemaet stimuluskontroll - hvordan lære inn sikre kommandoer. Vi går gjennom de fem trinnene for å få full stimuluskontroll på adferd, og kjører flere praktiske øvinger på dette. Du lærer også å veksle mellom stimuluskontroll og frivillig adferd. I tillegg vil du denne helgen lære om Pavlov som alltid sitter på skulderen din. Vi fortsetter gå gjennom de praktiske øvelsene du valgt til eksamen. Vi ser på loggføring av din trening samt krieteieplaner fra 2:e samlingen. Mellom den tredje og fjerde helgen skal du også jobbe med en skriftlig hjemmeeksamen. Du fortsetter å trene med de teknikker som du lært.

Arbeidsform og gjennomføring:

Foredrag samt felles og enkeltvis praktisk trening med veiledning.

Problemstillinger:

Hvordan får jeg en sikker kommando?

4. samling

Timer med lærer: 12

Tema:

Baklengskjeding

Stikkord:

Hovedtema for den fjerde helgen er baklengskjeding - et meget sentralt tema når man klikkertrener. Vi jobber i praksis både med kjeder som styres av kommandoer og "miljøsignal". Vi går gjennom hele den praktiske eksamensoppgaven du valgt, analyserer kriterieplanene og loggføring av din trening og hva som kan bli bedre. Forbereder den teoretiske eksamen. Du trener og praktiserer hjemme med adferdskjeder.

Arbeidsform og gjennomføring:

Foredrag samt felles og enkeltvis praktisk trening med veiledning.

Problemstillinger:

Forskjellen mellom baklengs og framlengskjeder. Hvordan plukke istykker en øvelse slik man kan kjede den? Hvordan går det til å baklengskjede? Hvilke fordeler finnes? Hva er forskjellen på "miljøsignal" og kommando?

5. samling

Timer med lærer: 3

Tema:

Redovisning av eget praktisk arbeid samt teorioppgave. Evaluering.

Stikkord:

Du viser det praktiske arbeidet og øvelsene du jobbet med under kurset og i fellesskap går vi gjennom det.

Arbeidsform og gjennomføring:

Demonstrasjoner enkeltvis og felles. Diskusjoner i felleskap. Spørreundersøkelse.

Problemstillinger:

Hvordan optimere samt evaluere sin egen trening?

Litteratur/materiell for deltakerne:

  • Klikkertrening for din hund
  • Lydighetstrening i teori og praksis
  • Ikke skyt hunden
  • Målrettet Miljøarbeid

Krav til lærer/instruktør:

Klikkerinstruktør

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

  • Klikkertrening for din hund
  • Lydighetstrening i teori og praksis
  • Ikke skyt hunden
  • Målrettet Miljøarbeid

Opplegg for evaluering:

Deltakerne får et skjema med spørsmål om kurset og instruktørens kunnskaper. Skjemaet fylles i og leveres anonymt til instruktøren.