1610 FKF Instruktør Fase 2
Mål:
Deltakerne skal etter endt kurs kunne holde kurs for fuglehund eiere i fjellet/lavland/skog.
Deltakerne vil få en dypere forståelse for hund, instruktørens rolle og være godt forberedt og kvalifisert til å kunne ta videre utdanning som instruktør innen spesialiseringene - fuglehund, aversjon, ettersøk og dressur.
Målgruppe:
Fuglehundeiere med ønske om større kompetanse omkring jakthunddressur med mulighet for å bli Fase 2 instruktør. Aktuelle instruktører for jakthunddressur i lokalklubb.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 3 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
I forkant av kurset utarbeides oppgaver som kandidatene må bruke som egenstudie uten lærer. Beregnet timeantall 8.
1. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Utøvende rolle som instruktør samt vektlegging av gode dressurplaner for hver ekvipasje.
Stikkord:
Terminologi, gruppeoppgaver, diskusjon, praksis i føring av hund i felt. Kandidatene administrerer og leder partier. Hund og førers prestasjoner. Planer for videre trening.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Starter dagen med teorigjennomgang. Deretter ut i felt for å slippe hunder, gjerne hunder med forskjellige problemområder som må løses av instruktørelevene. Hver elev ute i instruksjon har alltid en lærer med seg.
Problemstillinger:
Utøvelse av instruktørrollen.
Følgende problemstillinger må løses: trege reisere, hunder som ikke er rolig i fuglesituasjon, hunder som ikke jakter planmessig, som er biotopjegere.
2. samling
Timer med lærer: 11
Tema:
Praksis i føring av hund i felt. Elevene administrerer og leder partiet i fra opprop og ut i
Stikkord:
Morgenandakt, dressurplaner, diskusjon. Løsningsfokusert.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis. Starter dagen først med morgenandakt, noe alle elever skal gjennomføre. Instruere ekviapasjer. Lærerne er med hele tiden og opp i situasjoner for å gi riktig veiledning og instruksjon.
Problemstillinger:
Manglende bredde og dybde i søket, innkallingsproblematikk. Føring av hund.
3. samling
Timer med lærer: 9
Timer uten lærer: 0
Tema:
Praksis i føring av hund. Repetisjon av samling 1. og samling 2. Samt avsluttende eksamen med bestått / ikke bestått.
Stikkord:
Morgenandakt, føring av hund, dressurplaner, instruktørrollen og viktigheten av den.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori, praksis med lærer. Teorien tar opp problemstillinger og hvilke erfaringer er gjort når ting
Litteratur/materiell for deltakerne:
Fuglehundklubbenes Forbund (FKF) hefte Intruktørutdannelse Fase II. Utarbeidet i samarbeid med Jon Georg Hov.
Dommerhåndboken for fuglehunddommere.
Krav til lærer/instruktør:
FKF - Fase 3 instruktør
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Powerpointpresentasjoner til alle leksjoner tilsendt fra FKF.
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema. Oppsummering og gjennomgang av kurset.