1611 FKF instruktør Fase 1
Mål:
Deltakerne skal kunne planlegge og gjennomføre et jakthunddressurkurs.
Skal få en dypere forståelse for hund, instruktørens rolle og være godt forberedt og kvalifisert til å kunne ta videre utdanning som instruktør innen spesialiseringen - fuglehund, aversjon, ettersøk og dressur.
Målgruppe:
Fuglehundeiere med ønske om større kompetanse omkring jakthunddressur med mulighet for å bli Fase 1 instruktør. Aktuelle instruktører for jakthunddressur i lokalklubb.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Egenstudie: Kursdeltakerne vil få tilsendt kurspakke med oppmelding av FKF og må påregne en god del egenstudie i forkant av kursstart. (Tema: Pedagogikk, opplæring, oppdragelse, sosialisering, adferd, observasjon). Kurslitteratur/materiell: Din Hund, Din Hund fortsetter av Sven Jarverud og FKF hefte. FKF PowerpointPresentasjon (PP).
Deltakerne har en oppgave som skal løses på forhånd og alene med varighet 1. time. i samling 1. Denne samlingen er imidlertid ikke tilskuddsberettiget etter voksenopplæringsloven da det ikke gis tilskudd til enetimer.
1. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Deltakerne har en oppgave som skal løses på forhånd og alene med varighet 1. time
Instruktøren og instruktørens rolle (PP) og gruppeoppgaver.
Stikkord:
Kursåpning og introduksjon. Læringspsykologi(PP). Hva påvirker hundens adferd.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori, Gjennomgang av gruppeoppgaver. Lærerne tilstede hele tiden og underviser mesteparten av tiden.
Problemstillinger:
Utøvelse av instruktørrollen. Ting som må løses - PMDIØK (Presentere, Motivere, Demonstrere, Instruere, Øvelse, Kontrollere). Definisjoner på PMIDIØK.
2. samling
Timer med lærer: 9
Tema:
Teori og praksis. Lærere tilstede og veileder, gir løsninger. Praktisk innføring i øvelsen "Lineføring" og "Sitt", "Bli sittende". "Innkalling". Foring og stell av hund. Innlæring Apport. Avstandssitt.
Stikkord:
Innføring av øvelser hundene og eiere skal lære. Innlæringsprinsipper. Videoevaluering av kursdeltakerne. Hundeloven.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis. Gjennomgang i kurslokale med PP av innlæringsprinsippene. Deretter ut å øve på alle øvelser.
Problemstillinger:
Deltakerne må lage seg en egen prosedyre på hvordan de skal gjennomføre og instruere hver enkelt øvelse som er gjennomgått denne dagen.
3. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Teori Instruksjon. Praktisk øving i å holde dressurkurs. Teori og praksis eksamen.
Stikkord:
Alt som er gjennomgått og øvd på de to første samlingene skal deltakerne igjennom denne dagen. Lærere tilstede og veileder.
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis, med gjennomgang av PP ved lærerne. Evulering på slutten av samlingen.
Problemstillinger:
Deltakerne får bestått/ ikke bestått. De kan få prestasjonsangst, lærerne trer støttende til og veileder de på rett vei. Klare å holde en rød tråd i det å avholde dressurkurs for 8-10 personer som har meldt seg på et slikt kur.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Din Hund, Din Hund fortsetter av Sven Jarverud og FKF Fase 1 kurshefte. PowerPointpresentasjoner utarbeidet av FKF
Krav til lærer/instruktør:
FKF (Fuglehundklubbenes Forbund) - Fase 3 instruktør
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
PowerPointpresentasjoner utarbeidet av FKF.
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema. Oppsummering og gjennomgang av kurset.