1612 Vindu mot verden
Mål:
- Fremme kunnskap om internasjonale menneskerettigheter og nord/sør-spørsmålene.
- Deltakere skal ha kunnskap om kulturforskjeller og -formidling.
- Deltakere skal ha kunnskap om de internasjonale mulighetene i 4H
◦De skal ha kjennskap til landet de skal reise til og kunne formidle erfaringer til forskjellige målgrupper.
Målgruppe:
Alle 4H-ere
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Kurset er laget som et seminar med 3 temaer, men som også går inn i hverandre. Kurset går over en helg og det vil være bolker med disse temaene hver dag.
1. samling
Timer med lærer: 6
Tema:
Internasjonale menneskerettigheter
Stikkord:
FN og menneskerettigheter.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, plenumsdiskusjoner, rollespill, praktiske øvelser, framlegg, osv
Problemstillinger:
Hvor kommer menneskerettighetene fra?
Hvem reagerer når menneskerettighetene brytes?
Hva kan FN gjør?
Finnes det brudd på menneskerettigheter i Norge i dag?
2. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Kulturforskjeller
Stikkord:
Generell informasjon om kulturforskjeller, formidling, utveksling. Praktisk info om hvordan reise og bo i fremmede land.
Arbeidsform og gjennomføring:
Seminar og gruppearbeid
Problemstillinger:
Hvordan være best mulig forberedt på livet i vertsfamilier på landet i andre land? Helse, språk, penger, arbeid, formidling. Hvordan "lande" når man kommer hjem?
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Internasjonale muligheter - for deg som 4H-er!
Stikkord:
Versfamilie, USA-utveksling, Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid, IFYE-utveksling, studietur til Gambia, studietur til Tanzania, RYE
Arbeidsform og gjennomføring:
Seminar med ledere. Dialog med deltagerne.
Problemstillinger:
Hvilke internasjonale muligheter har jeg i 4H?
Hvordan er det å dra ut som IFYE? (og de andre utvekslingsprogrammene)
Litteratur/materiell for deltakerne:
4H-heftet "Vindu mot verden"
Krav til lærer/instruktør:
Erfarne reisende som har vært på utveksling selv.
Kjennskap til Internasjonale menneskerettigheter.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
4H-heftet "Vindu mot verden", diverse brosjyrer fra 4H.
Erfarne reisende som har vært på utveksling selv.
Opplegg for evaluering:
Muntlig dialog mellom deltagere og kursinstruktører.