1613 Klubbrådgiversamling
Mål:
- Gi de voksen i 4H klubbene en god start på året og opplæring i hva det vil si å være en klubbrådgiver i 4H.
Kurset skal inspirere og gi gamle og nye klubbrådgivere frisk giv til å starte 4H året.
- Lære om 4H som organisasjon
- Øære om drift av 4H klubb
- Lære om samarbeid og erfaringsutveksling
Målgruppe:
Voksne i 4H. De fra 18 år og oppover
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
4H -organisasjon, idé, verdier og formål
Stikkord:
Velkommen Vi blir kjent med hverandre.
Generell informasjon og innføring i 4H sine verdier og formål. I denne økten oppdateres deltakerne også på siste nytt i organisasjonen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning, diskusjon, gruppearbeid
Problemstillinger:
Hvordan er organisasjonen bygd opp? Hvordan står det til med medlemsutviklingen?
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema:
Finnes den perfekte 4H-klubb?
Stikkord:
Gruppa deles: teori + praktisk aktivitet
Del 1:
Inkluderende miljø, å skape samfunnsengasjement, trygg(e) organisasjon, strukturerte og kreative klubbrådgivere og styremedlemmer, veiledning og rollefordeling, opplæring i organissasjonsarbeid.
Hvordan får vi dette egentlig til i praksis?
Del 2:
Vi er aktive brukere av naturen. Deltakerne får presentert og prøve ut nye aktiviteter til bruk i egen klubb.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktiske oppgaver i grupper, forelesning, diskusjon.
Problemstillinger:
Når misbruker en leder makt i forhold til et medlem?
Hvordan kan klubbene utøve samfunnsengasjement?
Er klubben vår inkluderende?
Hva skal til for at denne aktiviteten fungerer i min klubb?
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Utveksling av erfaringer og kompetanse
Stikkord:
Samarbeid på tvers av klubbene, informasjon om arrangement og prosjekt til neste år.
Oppsummering av samlingen.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid, forelesning
Problemstillinger:
Hva skjer til neste år? Hva kan medlemmene i klubben min være med på? Kan vi besøke hverandres arrangement eller samarbeide om et prosjekt? Hvordan kan vi få ideer og bruke hverandre som ressurs?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Trygg(e) organisasjoner (Landsrådet for barne og ungdomsorganisasjoner)
Ulike idehefter og info-hefter utgitt av 4H (klubbrådgiveren, praktisk organisasjonsarbeid, møteboka, året rundt, ide-banken)
Krav til lærer/instruktør:
Bør ha noe pedagogisk bakgrunn, samt kjenne organisasjonen.
Faglig kunnskap og erfaring med aktivitet sammen med barn ute i naturen (praktisk del lørdagen).
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Prosjekthåndboka (metoder og øvelser)
Ulike håndbøker i organisasjonsopplæring
Frivillighet Norge: inkluderende organisasjoner
Opplegg for evaluering:
Evalueringsskjema