1618 Storfe/ku
Mål:
- Lære mer om ulike kuraser, foring og stell av ku og kalv, mjølking, ekstriørbedømming.
- Lære ved besøk på gård om mjølkeproduksjon, lære om å separere mjølk.
- Lære om gamle tradisjoner forbundet med å gå med ku til seters.
- Lære om produksjon av melkeprodukter ved å besøke Tine meieri.
- Lære ved besøk på gård om mjølkeproduksjon, lære om å separere mjølk.
Målgruppe:
4H-ere i alderen 14-18 år
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader:
Dette er et av ti fellesprosjekt for 4H-klubbene i Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron kommune..
Gjennom deltakelse i dette prosjektet vil 4H-ere lære mer om det å drive med mjølkeproduksjon
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Oppstart/info om ulike kuraser
Stikkord:
Hvilken kuraser har vi i Norge?
Arbeidsform og gjennomføring:
Forelesning og diskusjon - bilder
Problemstillinger:
Hvem er utryddingstruet? Hvordan kan vi bevare gamle kurraser?
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Stell og foring av ku og kalv
Stikkord:
Hva spiser kua og hvor mye mat trenger den i løpet av en dag?
Hvordan skal vi stelle og fore kalven til å bli en god mjølkeku eller best tilvekst i forhold til slaktevekt hvis den skal brukes i kjøttproduksjon?
Arbeidsform og gjennomføring:
Teoriundervisning, praksis i fjøset
Problemstillinger:
Godt og dårlig for - hvordan påvirker dette mjølkemendge hos ku og tilvekst hos kalv?
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Mjølking
Stikkord:
God mjølketeknikk, ergonomi.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praksis i fjøset med veiledning
Problemstillinger:
Hvordan forebygger vi slitasje på kroppen?
4. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Avlsarbeid og ekstrørbedømming
Stikkord:
Hvilke faktorer skal vi legge vekt på når en driver avlsarbeid? Mjølk, kjøtt, bein, lynne,
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori, diskusjon og veiledning.
Problemstillinger:
Hvordan kan vi avle bort dårlige egenskapet?
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Gårdsbesøk
Stikkord:
Se på hvordan fjøset er. Om det er robot, mjølkestall eller rørmjølking. Hvordan foringen er tilrettelagt. Praktiske løsninger i et fjøs.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gårdsbesøk med omvisning og veiledning
Problemstillinger:
Hvordan kan ulike fjøsbygg gjøre arbeidet enklere eller mer krevende?
6. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Gå til seters med kua
Stikkord:
Holde gammel tradisjon med seterdrift og buferdsdag i hevd. Hvorfor går en til seters med kua?
Gjennomgå forberedelser og rutiner undervegs.
Arbeidsform og gjennomføring:
Fysisk aktivitet med veiledning undervegs
Problemstillinger:
Hvorfor gå med kua kontra å kjøre henne?
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Separere mjølk
Stikkord:
Bearbeiding av mjølk som råvare. Hvordan fungerer separatoren? Hvordan får en skilt fløten fra mjølka? Lære gammel tradisjon.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk øvelse og teori med veiledning.
Problemstillinger:
Har hastigheten på separatoren noe å si for sluttresultatet?
8. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Bedriftbesøk - besøke et Tine anlegg
Stikkord:
Se hvordan mjølke behandles på et meieri. Hva slags produkter som skapes av mjølka?
Arbeidsform og gjennomføring:
Bedriftsbesøk med omvisning/veiledning
Problemstillinger:
Mjølk fra tank til lager
Litteratur/materiell for deltakerne:
Diverse litteratur som Buskap, avlsplanlegging, foringstabeller og annet som Tine og Geno har publisert.
Kuboka mi, den grønne skolen, Bondelaget.
Prosjektheftet Fritt valg, 4H.
Krav til lærer/instruktør:
Hovedansvarlig er utdannet på Ås og har jobbet som veileder i Tine og Nortura før hun ble gårdbruker på heltid
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Diverse faglitteratur
Opplegg for evaluering:
Fullføre 4H-prosjektet med utfylling av arbeidssidene