1621 Høne og egg
Mål:
Lære om foring og stell for at høner skal ha det bra.
Lære om produktene vi får av høna og hvordan vi bruker dem.
Målgruppe:
4H-ere fra 14-18 år
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Oppstart/info. Foring og stell av høner
Stikkord:
Hvor mye spiser en høne? Hva slags for får en høne?
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis med veiledning.
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Hønsehuset og gården. Ulike høneraser
Stikkord:
Hvordan er et hønsehus på en gård med flere produksjoner? Hva slags høneraser har vi og hvem er mest utbredt?
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid i hønehuset med veiledning.
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Plukking, vasking og pakking av egg
Stikkord:
Praktisk arbeid med egg. Hva vi ser etter når vi plukker egg? Hvordan pakker vi det slik at kunden vil kjøpe det?
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid i hønsehuset og eggpakkeriet med veiledning
Problemstillinger:
Hvordan behandler vi og plukker ut egg?
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Økonomi, foring og stell
Stikkord:
Hvordan er økonomien i hønseholdet? Hvordan forer vi fram verpehøner?
Arbeidsform og gjennomføring:
Teori og praksis med veiledning
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Oppstart ruging
Stikkord:
Hvordan forbereder vi oss på å ruge fram nye kyllinger? vi ser på rugekasser/rugeplasser
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk arbeid med veiledning.
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Fore opp kyllinger
Stikkord:
Hvordan forer vi opp kyllinger til å bli verpehøner eller slakt. Ulike fortyper.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk og teoretisk med veiledning.
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Slakting av høne
Stikkord:
Hvordan slakter vi en høne, ribbing og bearbeiding. Utstyr og redskap. Dyrevelferd.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk og teoretisk med veiledning.
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Forberedelse til martnan
Stikkord:
Male egg, pakke egg til salg, lage stand, plakater, lage vaffelrører som skal stekes og selges på martnan
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk med veiledning
Litteratur/materiell for deltakerne:
Høneboka mi, den grønne skolen, Bondelaget. 4H prosjekthefte Fritt valg. Ulike fjørfeblad m.m
Krav til lærer/instruktør:
Aktiv gardbruker som driver med høne og ruging av kyllinger