1622 Fiske
Mål:
Lære om ulike måter å fiske på og utnytte naturens ressurser.
Lære om bruk av ulike fiskeredskaper.
Lære å lage mat av fisk
Målgruppe:
4H-ere i alderen 14-18 år
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Generelt om fisking
Stikkord:
Hvorfor fisker vi? Hva slags fisk er det vi får i vårt området? Fiskekort og forvaltning
Arbeidsform og gjennomføring:
Undervisning og diskusjon
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Binde fluer
Stikkord:
Hvordan binder vi fluer? Hva er ei god fiskeflue? Teknikker. Utstyr. Valg av fjør
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk og teoretisk med veiledning
Problemstillinger:
Hva må vi tenke på for å få en god fiskeflue?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Binde flue og utstyr for isfiske
Stikkord:
Hvordan binder vi fluer? Hva er ei god fiskeflue? Teknikker. Utstyr. Valg av fjør
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk og teoretisk med veiledning
Problemstillinger:
Hva må vi tenke på for å få en god fiskeflue?
Hva skiller seg mellom isfiske og fiske på åpent vann?
4. samling
Timer med lærer: 4
Tema:
Isfiske
Stikkord:
Hvor finner jeg gode fiskeplasser? Bore hull i isen. Fisketeknikker. Behandling av fangsten.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk isfiske med veiledning
Problemstillinger:
Hvordan forhindre at jeg fryser? Når er det fiskebett?
5. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Fisketur med oter
Stikkord:
Når er det oterbitt? Fiske på åpent vann. Lære å ro oterfjøla. Oterfjøl som tradisjonelt fiskeredkap. Bruke de fluene som ble laget i vinter. Behandlingh av fangsten
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk på vann med veiledning.
Problemstillinger:
Skille mellom ulike fiskefluer. Lære å sette ut og ta inn fluene.
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Fiske med stang
Stikkord:
Hvordan finne fine fiskeplasser. Ulike typer utstyr. Skille mellom flue, spinner, sluk og markfiske. Behandling av fangst
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk fiske ved vann med veiledning.
Problemstillinger:
Hvordan bruker jeg de ulike fiskeredskapene?
7. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Fiske fra robåt
Stikkord:
Otring, garnsetting, dregg. Variere fiskeredskap når en fisker fra båt. Lære å ro. Sikkerhet på vannet. Behandling av fangst
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk fiske med veiledning
Problemstillinger:
Hva må en ta hensyn til når en fisker fra båt?
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema:
Tilberedning av fisk
Stikkord:
Røke fisk i røkovn. Koke fisk, steke fisk. Plankefisk. Bruke kjele og bål. Tilbredingsmulighetene er mange.
Arbeidsform og gjennomføring:
Praktisk ute i naturen med veiledning.
Problemstillinger:
Hvilken fisk egner seg best til de ulike tilbredingsmulighetene?
Litteratur/materiell for deltakerne:
Ulike fiskebøker. materiell til å lage fiskeutstyr
Krav til lærer/instruktør:
Aktiv og ivrig fisker som kan ulike fangstmetoder og å lage redskap
Opplegg for evaluering:
Gjennomføring av 4H-prosjektet og utfylling av arbeidssider i Fritt valg heftet