1635 DAF 2
Mål:
- Økt kompetanse - Om 4H for ungdommer over 16 år og voksne klubbrådgivere - At ungdommer over 16 og voksne klubbrådgivere får styrket sin rolle i 4H - Om å drive 4H-klubb for ungdommer over 16 år og voksne klubbrådgivere
Målgruppe:
Ungdommer over 16 år og voksne klubbrådgivere
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 30 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Velkommen og bli kjent
Stikkord:
Forventninger.
IFYE-foredrag
Trygg i 4H - rollemodeller
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, diskusjon,
Problemstillinger:
Velkommen, presentasjon av deltakerne, forventninger og avklaringer
Sigrid Bergseng Lakså forteller om 4H Sveits etter årets utvekslingsopphold
LNU ved organisasjonsrådgiver Sahar Azari: Trygg i 4H. Rollemodeller
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Bærekraftig ledelse
Stikkord:
Rekruttering, inkludering og styrets ansvar
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, diskusjon og gruppearbeid
Problemstillinger:
LNU ved organisasjonsrådgiver Sahar Azari: Bærekraftig ledelse - hvordan drive en sunn og god organisasjon.
LNU ved organisasjonsrådgiver Sahar Azari Rekruttering, inkludering og styrets ansvar
3. samling
Timer med lærer: 1
Tema:
Små og store enheter i 4H
Stikkord:
Hvordan drive på best mulig måte?
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag og gruppearbeid
Problemstillinger:
Alumn Oda Hollingsæter: Drift av små og store 4H-klubber. Hvordan organiserer Frosta 4H sine aktiviteter for over 60 medlemmer?
4. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Året rundt i 4H-klubbene og på 4H-gårdene.
Stikkord:
4H-året 2015
Arbeidsform og gjennomføring:
Diskusjon, foredrag og gruppearbeid
Problemstillinger:
Hva skjer i 4H Nordland 2015? Friluftslivets år og Naturmøteplassene. Satsingområdene Fra jord til bord. 4H-dagen markeres i klubbene og på gårdene. Gøy på landet på 4H-gårdene i september. Samarbeid mellom gård og klubb og samarbeid med andre organisasjoner. Kløvermedlemmer og rekruttering. Hva skjer i 4H Norge? Hvordan bruker vi sosiale media og hvordan gjør vi 4H synlig. Nytt materiell og aktivitetsforslag presenteres. Gruppearbeid om aktiviteter. Alle aldersgrupper skal ha gode tilbud, fra kløvermedlem til senior = utfordring. Oppsummering og konklusjoner etter innspill fra deltakerne.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Trygg og tilstede LNU
Bærekraftig ledelse LNU
Rekruttering, inkludering og styrets ansvar LNU
Internt materiell i organisasjonen 4H om året 2015
Krav til lærer/instruktør:
Ha kunnskap og kompetanse i det vi skal instruere i.
Opplegg for evaluering:
Evaluerer på ark, med ulike spørsmål om hele helgen og kvantitative tallmuligheter.