1651 Aktivt uteliv - aktivitetsleder friluftsliv
Mål:
Å gi deltagerne grunnlag for å være assistenter, aktivitetsledere, instruktører og ledere på enkle turer, base-camp, friluftsleirer og friluftsaktiviteter for barn og ungdom.
Målgruppe:
Ungdom
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 5
Tema:
Enkelt hytteliv.
Stikkord:
Vann; hvor finner vi det ? Henting. Oppvarming av hytte; bruk av ved. Bruk av gass til matlaging. Varming av vann. Enkel matlaging. Regler for bruk av hytta. Sikkerhet og brannvern. DNT som organisasjon.
Arbeidsform og gjennomføring:
Det vil handle mye om, i fellesskap, å utføre/gjennomføre oppgaver slik de i praksis skal gjøres. Det vil bli gitt rom for, i fellesskap, å diskutere problemstillinger og løsninger.
Problemstillinger:
Hvordan skal en leder organisere oppgavene når en kommer til ei hytte med ei gruppe?
Er kursdeltagerne trygge på å gjøre de grunnleggende oppgavene v/ankomst?
Hvilke oppgaver bør gjøres først og sist?
Bli kjent med hvordan DNT-hyttene fungerer.
2. samling
Timer med lærer: 9
Tema:
Å bli trygg på turleder- og aktivitetslederrollen.
Stikkord:
Utvikling av egenkompetanse, ledelse, gruppedynamikk, kommunikasjon, planlegging, utstyr, aktiviteter og utfordringer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Presentasjon av utfordringer og situasjoner. Diskusjon og oppgaveløsning. Gruppearbeid. Gjennomføring av leiker og aktiviteter.
Problemstillinger:
Hvordan planlegge tur og aktiviteter?
Hvordan gjøre tilpasninger til målgruppe og de begrensninger som natur og vær gir?
Litteratur/materiell for deltakerne:
"Lek og lær", eller tilsvarende.
Krav til lærer/instruktør:
Ingen formelle krav.
Opplegg for evaluering:
Enkel muntlig evaluering mot slutten.