1665 Prydgress, bregner og bladplanter
Mål:
Få kunnskap om prydgress, bregner og bladplanter som trives i hagen og lære om stell av disse plantene
Målgruppe:
Alle med interesse for hage.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere:
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema:
Bruk av prydgress, bregner og bladplanter i hagen
Stikkord:
Forskjellig prydgress, bregner og bladplanter.
Innføring i temaet.
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag med mulighet for spørsmål.
Problemstillinger:
Bladplanters mangfold og hvordan man skaper gode vekstvilkår for disse.
2. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Prydgress og bregner som trives i innlandet.
Stikkord:
Krav til jord, voksested, klima, stell.
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid.
Problemstillinger:
Hvordan skape vekst og trivsel for prydgress og bregner?
3. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Jord, voksested, klima og stell
Stikkord:
Samplanting av prydgress, bregner i hagen
Arbeidsform og gjennomføring:
Gruppearbeid
Problemstillinger:
Samplanting av prydgress, bregner i hagen
4. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Interessante hager med prydgress, bregner
Stikkord:
Dyrking, formering, sykdommer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Hagebesøk.
Problemstillinger:
Deltakerne lager sine egne problemstillinger.
5. samling
Timer uten lærer: 3
Tema:
Fortsettelse av fjerde samling. Interessante hager med bladplanter
Stikkord:
Dyrking, formering, sykdommer.
Arbeidsform og gjennomføring:
Hagebesøk.
Problemstillinger:
Deltakerne lager sine egne problemstillinger.
Litteratur/materiell for deltakerne:
Prydgress, Tun forlag/landbruksforlaget.
Stauder Gyldendals forla.
Norsk hagetidende, Diverse hagebøker
Krav til lærer/instruktør:
Erfaring med prydgress og bregner
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:
Hagelitteratur